Suomen Lääkäriliiton valtuuskunta hyväksyi sopimuksen: Lääkärisopimus kehittää työnjakoa

Suomen Lääkäriliiton valtuuskunta hyväksyi lääkärien virkaehtosopimuksen, joka tukee jo nyt terveyskeskuksissa meneillään olevaa työnjaon kehittämistä eri henkilöstöryhmien välillä. Sopimus on kaksivuotinen.

Lääkäriliiton valtuuskunta pitää sopimuksen palkkarakennetta oikeansuuntaisena, kun uusissa sopi-muksissa ovat mukana sekä samapalkkaisuuserä että paikallinen tuloksellisuuserä. Takapäivystyksen korvausprosentin nosto korjaa viikonloppuisin ja öisin tehtävän takapäivystyksen alhaista peruskorva-usta.

Nyt hyväksytty lääkärisopimus tukee erityisesti perusterveydenhuollon toimintatapojen uudistamista. Se kehittää yhteistyötä ja työnjakoa lääkärien sekä muun terveydenhuollon ammattihenkilöstön kesken korvaamalla konsultointiin menevän ajan. Esimerkiksi sairaanhoitajien tehtäviä on laajennettu hoidon tarpeen arviointiin, hoitoon ja hoitoon ohjaamiseen äkillisissä terveysongelmissa, puhelinneuvontaan sekä pitkäaikaissairaiden seurantaan.

Lisätietoja: Lääkäriliiton puheenjohtaja Timo Kaukonen, puh. 040 542 8836