Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti terveydenhuollon digitalisaatioon

Väestö ja lääkärikunta uskovat, että terveydenhuollon digitalisaatio tuo paljon mahdollisuuksia potilaiden hoitoon. Digitalisaation odotetaan parantavan hoidon saavutettavuutta ja säästävän kustannuksia.

Väestöstä yli puolet pitää digitalisaatiota terveydenhuollossa hyvänä asiana, huonona noin viidesosa. Myönteisimmin siihen suhtautuvat 25-34-vuotiaat, hyvätuloiset, ylemmät toimihenkilöt ja korkeimmin koulutetut. Lääkäreistä kaksi kolmasosaa näkee digitalisaation myönteisenä ja vain reilu kymmenesosa huonona. Myönteisimmin asiaan suhtautuvat terveyskeskusten johtavat lääkärit.

Väestöstä kaksi kolmesta ja lääkäreistä kolme neljästä ennakoi digitalisaation parantavan hoidon saavutettavuutta. Digitalisaation odotetaan myös säästävän terveydenhuollon kustannuksia. Tätä mieltä oli väestöstä 60 % ja lääkäreistä lähes puolet. Digitalisaation vaikutus terveydenhuollon laatuun ja tasa-arvoon jakoi mielipiteitä.

Etävastaanoton hyödyntämiseen valmiutta

Väestö pitää edelleen tärkeänä lääkärin tapaamista terveydenhuollon toimipisteessä sairauksia diagnosoitaessa ja hoitoa määrittäessä. Sen sijaan ensimmäisen kontaktin ottamisessa terveydenhuoltoon ja hoidon seurannassa ollaan valmiimpia hyödyntämään tietokonetta, mobiililaitetta tai etäyhteyttä terveydenhuollon ammattihenkilöön (esim. videoyhteyttä tai chat-palvelua). Sekä väestöstä että lääkäreistä yli puolet on sitä mieltä, että etävastaanottoa pitäisi hyödyntää nykyistä enemmän.

Lääkäriliitto kartoitti väestön, lääkärien ja terveyskeskusten johtavien lääkärien näkemyksiä terveydenhuollon tulevaisuudesta lokakuussa. Väestön mielipiteitä selvitti Lääkäriliiton toimeksiannosta TNS Gallup internet-paneelissa (n = 1036), joka edustaa 15-74-vuotiaita mannersuomalaisia. Lääkärien mielipiteet saatiin Lääkäripaneelista (n = 533) ja terveyskeskusten johtavien lääkärien näkemyksiä kartoitettiin osana Terveyskeskusten lääkäritilanne 2016 -tutkimusta.

Lääkäriliitolla on meneillään tulevaisuushanke, jossa pyritään ennakoimaan lääkärien työtä ja toimintaympäristön tulevaisuutta 2030-luvulla. Hankkeessa tunnistettuja tulevaisuuden muutostrendejä ovat mm. tiedon digitalisaatio, oppivien tietokoneiden hyödyntäminen ja potilaan roolin vahvistuminen. Lääkäri 2030 -hankkeen tavoitteena on myös valmistaa ammattikuntaa tuleviin muutoksiin.

Lisätietoja:

tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä, puh. 050 331 7973, jukka.vanska@laakariliitto.fi
www.laakariliitto.fi/tutkimus/palvelujarjestelma-potilas/

Lääkäri 2030 -hanke:
terveyspoliitikan asiantuntija Lauri Vuorenkoski, puh. 044 563 0556, lauri.vuorenkoski@laakariliitto.fi
www.laakariliitto.fi/liitto/laakari-2030-hanke/