Sote-alue vain järjestää – vain sote-alue järjestää

Lääkäriliitto edellyttää, että sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä ei hajauteta. Liiton näkemyksen mukaan järjestämisvastuun tulee kokonaisuudessaan olla viidellä sote-alueella. Tämä selkiyttää päätöksentekoa, tehostaa toimintaa ja parantaa palveluiden saatavuutta sekä laatua.

Viiden sote-alueen hallinto rakennetaan uudelta pohjalta mahdollisimman selkeäksi. Sote-alueet vastaavat palvelujen kehittämisestä, tilaamisesta, tuottajien valvonnasta ja palvelutuotannon integraatiosta. Ne vastaavat palveluiden riittävyydestä ja potilaiden yhdenvertaisuudesta.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen keskittyvät sote-alueet eivät tuota terveyspalveluja. Nykyiset palveluntuottajat kuten kunnat, perusterveydenhuollosta vastaavat kuntayhtymät ja sairaanhoitopiirit jatkavat normaalisti toimintaansa tuottajina.

Sote-alueet muokkaavat alueensa tuotantoverkoston tehokkaaksi, laadukkaaksi ja saumattomaksi kokonaisuudeksi. Näin sote-alueelle muodostuu sosiaalihuollon, perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon tuottajaorganisaatioita, joilla on ammatillinen johto.

Suomeen vahva julkinen terveydenhuolto, joka vastaa rohkeasti haasteisiin

Järjestämisratkaisut mahdollistavat terveydenhuollon rahoituksen uudistamisen. Tuleville vahvoille sote-alueille voidaan siirtää kustannusvastuu esimerkiksi lääke- ja matkakustannuksista sekä lääkinnällisestä kuntoutuksesta. Näin syntyy organisaatio, jolla on mahdollisuus ohjata järjestelmää kokonaistaloudellisesti.

Terveydenhuollon uudistuksen eteenpäinviemiseksi on laadittava kansallinen käsikirjoitus tavoitteista, keinoista ja toteutuksesta.

Lisätietoja:     puheenjohtaja Tuula Rajaniemi, puh. 040 542 7211, toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345 tai johtaja Heikki Pärnänen, puh. 040 564 7345