Sisätautien erikoislääkäri Martti Lampisesta Vuoden Kollega

Sisätautien erikoislääkäri, 63-vuotias Martti Lampinen Salon aluesairaalasta palkitaan TYKS erityisvastuualueen Vuoden Kollegaksi. Häntä luonnehditaan vähäeleiseksi ja huomaavaiseksi lääkäriksi, joka pyrkii kaikessa potilaan parhaaksi.

Lääkäriliitossa vietetään kollegiaalisuuden teemavuotta. Tavoitteena on nostaa esiin kollegiaalisuuden merkitystä lääkärin työssä, pohtia tämän päivän kollegiaalisuutta sekä miettiä, miten kollegiaalisuutta voidaan edistää.

Vuoden Kollega -palkintoja jaetaan vuoden aikana viisi. Jokaiselta Suomen viideltä erityisvastuualueelta valitaan yksi palkittava, joka työskentelee maantieteellisesti tällä alueella. Nyt palkittava Lampinen työskentelee TYKS erityisvastuualueella, johon kuuluvat Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Vaasan sairaanhoitopiirit.

Vähäeleinen ja huomaavainen salolainen

Pian eläkkeelle jäävä Martti Lampinen valittiin Vuoden Kollegaksi 42 ehdotuksen joukosta. Lampista luonnehditaan ehdotuksissa mm. hyväksi ja ystävälliseksi opettajaksi sekä ohjaajaksi, joka on erinomainen ammattikuntansa edustaja. Hän uhkuu työniloa, positiivisuutta, tehokkuutta, nokkeluutta ja joustavuutta.

Lampinen suhtautuu kaikkien erikoisalojen kollegoihin kunnioittavasti ja tasapuolisesti. Hän tekee ylilääkärinäkin potilastyötä ja toimii sijaisena tarvittaessa. Kun Lampiselta on kysytty, kuinka hän jaksaa tehdä niin paljon töitä, on vastaus kuulunut: ”Koska se on niin vietävän hauskaa!”

Luotettava valkotakki

Kollegiaalisuuden teemavuoden palkitsemisen tarkoituksena on nostaa esiin lääkäreitä, jotka rakentavat joko oman työyhteisönsä tai muiden ammattiryhmien ilmapiiriä. Vuoden Kollega voi olla myös esimerkillinen opettajana ja ohjaajana tai lääkärien yhteisöllisyyden tukijana. Valintakriteerit täyttää myös kollega, joka on potilaan parhaaksi tähtäävän kollegiaalisuuden luoja. Vuoden kollega voi edistää lääkäriyttä ja professiota tai on ammattikunnan esimerkki ja hyvän maineen ylläpitäjä – ”luotettava valkotakki”. Kriteerinä on myös kollega johtajalääkärinä.

Ensimmäinen Vuoden Kollega -palkinto luovutetaan maanantaina 11.3.2013 klo 18.30 alkaen järjestettävässä jäsentilaisuudessa, ravintola Suomalainen Pohja, Turku.

Lisätietoja: Lääkäriliiton piiriylilääkäri Jari Forsström, puh. 040 455 3187