Puheenjohtaja Timo Kaukonen Lääkäripäivien avajaisissa: Potilaille oikea-aikaista ja laadukasta hoitoa

Potilaan oikea-aikainen ja laadukas hoito ei toteudu hyvin. Perusterveydenhuolto on kriisissä, koko terveydenhuollon rahoitusjärjestelmä nitisee liitoksistaan. Terveydenhuoltomme uudelleen organisointi on välttämätöntä. Niin kutsuttu Risikon malli on rohkea avaus, jonka pohjalta on hyvä jatkaa. Lääkäriliitto toivoo, että uudistus ei kaadu kuntapolitiikkaan ja saa ansaitsemansa avoimen jatkovalmistelun.

Taloudellisen tilanteen vuoksi kuntien vuoden 2010 budjeteilla on mahdotonta toteuttaa hoitotakuuta. Esimerkiksi HUSin tämän vuoden budjetti on edellisvuoden toteutuneisiin kustannuksiin verrattuna ainakin 40 miljoonaa euroa vähemmän. Tämä tietää hoitojonojen pitenemistä, hoidon viivästymistä.

Terveydenhuollon organisointi kaipaa kipeästi rohkeita avauksia tilanteen korjaamiseksi. Peruspalveluministeri Paula Risikon mallissa Suomessa olisi 40-60 sekä toiminnallisesti että taloudellisesti vahvaa aluetta, jotka järjestäisivät sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelut, ja myös valtaosan erityispalveluista.

Mallilla halutaan madaltaa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon rajaa, toisaalta myös lähentää sosiaali- ja terveyspalveluja.

Terveydenhuollon rahoitusjärjestelmä kaipaa uudistusta

Mallin kehittäminen on mitä suurimmassa määrin poliittinen kysymys. Sen vaikutukset kuntien asemaan ja itsenäisyyteen tietävät poliittisia ristiriitoja.

Lääkäriliitto tähdentää, että kaikesta huolimatta mallin jatkovalmistelut on tehtävä potilaan parhaan mahdollisen ja kustannusvaikuttavan hoidon näkökulmasta. Siksi mallin onnistuminen tarvitsee myös rahoitusjärjestelmän uudistamista.

Mahdollisesti Suomen suurimman terveydenhuollon uudistuksen valmisteluun tulisi ottaa mukaan laaja-alainen kokemus ja ammattitaito terveydenhuollon kaikkine ammattiryhmineen.

- Mallin jatkosuunnittelussa on turvattava nykyisessä järjestelmässä hyvin toimivat yksiköt, jotta yhden sektorin ongelmien ratkaisu ei aiheuta uusia ongelmia toiselle terveydenhuollon sektorille. Myös päivystyksen ja ensihoidon toiminnan suunnitteluun ja organisointiin tulee kiinnittää huomiota koko valtakunnan tasolla, jatkaa Kaukonen.

Lisätietoja: puheenjohtaja Timo Kaukonen, puh. 040 542 8836