Potilas ansaitsee parhaan mahdollisen, näyttöön perustuvan hoidon

Eurooppalaisten lääkärien komitea, CPME, on vetänyt selvät rajat lääketieteen ja muiden hoitomuotojen, kuten täydentävien hoitojen ja vaihtoehtohoitojen, välille.

Tavoitteena on selventää näiden hoitojen olevan vailla luotettavaa tietoa tehosta ja turvata erityisesti haavoittuvat potilasryhmät, kuten lapset, psykiatriset potilaat ja syöpäpotilaat.

Vaihtoehtoisia hoitoja käytetään paljon, ja moni kokee niistä myös hyötyvänsä. CPME toteaa kannanotossaan, että julkisen terveydenhuollon tulee tukea vain tehokkaaksi ja turvalliseksi todettuja sekä tutkittuja hoitoja.

– Mikä tahansa hoito saattaa antaa potilaalle tunteen tilanteen muuttumisesta paremmaksi. Tarvitaan kuitenkin toimenpiteitä, jotta tätä tunnetta ei väärinkäytetä sairauksien hoidossa antamalla perusteettomia lupauksia hoidon vaikuttavuudesta, kuvailee Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve.

Pälve on toinen CPME:n kannanoton vaihtoehtoisten hoitomuotoja käsittelevän tekstin kirjoittajista. Pälven lisäksi kannanoton kirjoittajana oli puolalainen lääkäri Konstanty Ratziwill.

CPME katsoi, että tieteellinen tutkimus ja ymmärrys sairauksien syntymekanismeista on perustana viimeisen vajaan sadan vuoden nopealle vaikuttavan ja turvallisen lääketieteellisen hoidon kehittymiselle. Näin ollen kaikkia nykyisiä hoitomuotoja olisikin arvioitava hoidon tehokkuuden ja turvallisuuden kannalta. Potilaalle ei saa aiheuttaa haittaa. Heikki Pälve huomauttaakin, että sairauksien hoidossa käytettäville toimintatavoille ja menetelmille pitää aina olla tieteellinen tai vahva lääketieteelliseen kokemukseen liittyvä peruste.

– Suurelle yleisölle on kerrottava, että niin sanotut vaihtoehtoiset hoitomuodot eivät kuulu lääketieteeseen. Lääkärin on hyvä myös varmistaa, että potilaat saavat tietoa lääketieteen ja vaihtoehtoisten hoitojen eroista, jatkaa Pälve.

CPME esittää myös tiukennuksia EU:n lainsäädäntöön.

– EU:n ja kansallisten lainsäätäjien olisi varmistettava, että potilaiden ja kansalaisten luottamusta ei käytetä väärin sallimalla harhaanjohtavien tietojen levittäminen markkinointimielessä perinteisestä terveydenhoidosta, täydentävistä tai vaihtoehtoisista hoitomuodoista. Näin me voisimme suojella yksittäisten potilaiden terveyttä.

Lisätietoja:

Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345