Potilaille aito valinnanvapaus uudessa kuntarakenteessa

Lääkäriliitto näkee kuntarakenteen lakiehdotuksessa hyvänä sen, että terveyspalveluiden uudistamista ei alistettu kuntauudistuksen välikappaleeksi. Kuntarakenne ei kaavaillun uudistuksen jälkeenkään tarjoa riittävän vahvaa terveydenhuollon järjestäjää. Terveydenhuollon toimivuuden kannalta ratkaisevaa on, että järjestämisvastuu on jatkossa 5-15 alueella.

Toimiva terveydenhuolto vaatii riittävän vahvan järjestämispohjan. Liitto perää terveydenhuollon järjestämispohjaksi 5-15 aluetta, jotka kykenevät jatkossa vastaamaan terveydenhuollon kokonaisuudesta. Samoilla linjoilla ovat olleet myös monet muut terveydenhuollon asiantuntijajärjestöt.

Potilaan valinnanvapauden on oltava aitoa. Tämä tarkoittaa sitä, että potilaalla on mahdollisuus valita terveydenhuollon palveluntuottajansa monista eri vaihtoehdoista. Julkisen vallan ensisijainen tehtävä on vastata palveluiden järjestämisestä.

Lääkäriliitto näkee erittäin tärkeänä, että perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito järjestetään yhtenä kokonaisuutena samassa organisaatiossa. Suurena vaarana liitto näkee erikoissairaanhoidon kokonaisuuden pirstomisen kahden eri organisaation välillä. Tämä merkitsisi sekä terveydenhuollon kustannusten karkaamista että potilaiden hoitoketjujen pirstoutumista. Saumattomat hoitokokonaisuudet turvaavat parhaiten potilaan hyvän hoidon.

Ehdotus uudeksi kuntarakennelaiksi linjattiin torstaina 15. marraskuuta 2012. Se lähtee kuntiin lausuntokierrokselle ja lausuntoaika päättyy 7. maaliskuuta 2013.

Lisätietoja: hallituksen puheenjohtaja Raija Niemelä, puh. 040 731 6191 tai politiikkatoimialan johtaja Heikki Pärnänen, puh. 040 546 5316