Ns. valelääkärin reseptejä ei pitäisi lunastaa potilasturvallisuuden vuoksi

Valvira toteaa YLEn iltapäivän radiouutisissa, että ns. valelääkäri Esa Laihon kirjoittamilla resepteillä voi apteekeista lunastaa lääkkeitä perussairauksiin vielä tämän viikonlopun ajan. Jos apteekit epäilevät reseptien oikeellisuutta, potilaan kannattaa Valviran mukaan olla yhteydessä lääkäriin.

Lääkäriliitto pitää valvovanviranomaistaho Valviran ohjetta erikoisena, sillä Laihon kirjoittamat reseptit ovat väärennöksiä ja jokainen näistä resepteistä voi altistaa potilasvahingoille. Mikäli Laihon todetaan toimineen valelääkärinä, on hänen määräämänsä hoito tehty ilman lääketieteellistä osaamista ja reseptit ovat siten laittomia.

Mihinkään hysteriaan ei ole syytä, mutta Lääkäriliitto suosittelee potilasturvallisuuden varmistamiseksi, että Esa Laihon kirjoittamia reseptejä ei toistaiseksi lunastettaisi. Jos potilaalla on välttämätön tarve lääkkeisiin, Lääkäriliitto kehottaa hakeutumaan päivystävälle lääkärille. Kaikkien muidenkin Laihon potilaiden on syytä tarkistaa diagnoosinsa ja lääkityksensä.

YLEn uutisten mukaan Laihon potilaista noin 3 500 on ollut avoterveydenhuollon päivystyspotilaita ja loput, noin 500 potilasta on ollut pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevia vanhuksia, joita on hoidettu kaupunginsairaalan vuodeosastoilla.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345 tai puheenjohtaja Timo Kaukonen, puh. 040 542 8836