Mielenterveyspotilaiden turvaksi tarvitaan nopeasti uusi M1-laki

Korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) 10. elokuuta 2012 tekemän päätöksen mukaan vain virkasuhteessa toimiva lääkäri voi lähettää potilaan vastoin tämän tahtoa tarkempaan hoitoarvioon, jos potilaan tai muiden henki on välittömästi uhattuna sairauden vuoksi ja jos lääkärin arvion mukaan häntä ei voi ilman muita toimenpiteitä auttaa.

Päätös on erityisesti potilaiden, mutta myös lääkärien kannalta kestämätön. Lääkäriliitto toivoo, että peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson tuo uuden lakiesityksen eduskuntaan mahdollisimman pian.

Lääketieteellisesti lähete hoidon arviointiin vastoin tahtoa, M1-lähetteen kirjoittaminen, on osa jokaisen lääkärin normaalia hoitovalikoimaa. Akuutissa tilanteessa lääkärin - joka voi toimia virkalääkärinä, välillä vuokralääkärinä tai yksityislääkärinä - on arvioitava potilaan hoidon tarve ja toimittava sen mukaan.

KHO:n päätöksen mukaan ilman virkasuhdetta työskentelevä lääkäri syyllistyy laittomuuteen, jos hän kirjoittaa M1-lähetteen. Jos lääkäri ei kirjoita lähetettä, hän syyllistyy käytännössä potilaan heitteillejättöön sekä potilaan ja mahdollisesti hänen läheistensä hengen vaarantamiseen. Näissä tilanteissa potilas on välttämättömän ja välittömän hoidon tarpeessa. Siksi asia on Lääkäriliiton mukaan hoidettava säädösmuutoksella.

Perustuslain mukaan jokaisella on oikeus tarpeelliseen hoitoon. M1-lähete on tärkeä hoitotoimenpide, jota nykyinen epäselvä lainsäädäntö ei saa estää. Lääkäriliiton mukaan potilaan mahdollinen vapauden rajoittaminen tulee eteen vasta, jos potilas on otettava sairaalahoitoon vastoin hänen omaa tahtoaan. Tässä vaiheessa vaatimus viranomaistoiminnasta on perusteltu.

- Kyseiset potilaat ovat usein eniten avun tarpeessa. Uusi lakiesitys on syytä tuoda eduskuntaan pikaisesti, toteaa Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Heikki Pälve, Suomen Lääkäriliitto, puh. 050 564 7345 ”Odotamme peruspalveluministeriltä nopeasti uutta M1-lakia” –pääkirjoitus Lääkärilehdessä on luettavissa linkistä: http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL342012-palve.pdf