Maailman Lääkäriliitto: Jalkapallon MM-kilpailut siirrettävä pois Qatarista

Qatar valmistautuu jalkapallon MM-kilpailuihin vuonna 2022. Valitettavasti kisapaikkojen rakennustyömailla loukataan vierastyöntekijöiden ihmisoikeuksia.

Työskentelyolosuhteet Qatarissa ovat vastoin kansainvälisiä työntekijöiden oikeuksia, eikä vierastyöntekijöillä ole oikeuksia riittävään terveydenhuoltoon. Useiden työntekijöiden kuolemista on raportoitu.

Maailman Lääkäriliiton, WMA, yleiskokouksessa lokakuussa 2014 hyväksyttiin Suomen aloitteesta kannanotto, joka pyrkii suojelemaan Qatarissa työskentelevien vierastyöntekijöiden terveyttä.

Jos Qatar ei muuta toimintatapaansa rakennustyömailla, WMA edellyttää kansainvälisen jalkapalloliiton, FIFA, siirtävän muualle Qatarissa järjestettävät kisat.

Suomen Lääkäriliitto on yhteydessä Suomen Palloliittoon, jotta FIFA toimisi vastuullisesti ja päämäärätietoisesti. Suomen Palloliitolta toivotaan aktiivisuutta FIFAan, jotta se ei mahdollista toimintaa, joka vaarantaa vierastyöntekijöiden henkeä ja terveyttä.

Lisätietoja:    Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345

Maailman Lääkäriliitto, WMA, kokoontuu Helsingissä 11. marraskuuta 2014. Kokous järjestetään Pörssitalolla, os. Fabianinkatu 14, Helsinki. Kokouksen yhteydessä järjestetään tiedotustilaisuus.