Laatupalkinto Pohjois-Suomen tehohoito -hankkeelle

Vuoden 2011 laatupalkinto on myönnetty Kriittisesti sairastuneen tai vammautuneen aikuispotilaan hoidon järjestäminen Pohjois-Suomessa -hankkeelle, jossa ovat mukana Pohjois-Pohjanmaan, Lapin ja Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirit sekä Kainuun maakunta ja Keski-Pohjanmaan ESH ja peruspalvelukuntayhtymä. Palkintosumma on 8 000 euroa.

Tehohoito Oulun yliopistollisen sairaalan erityisvastuualueella on viime vuodet ollut maan mallikkainta. Tehohoito keskittyy yliopistosairaalan vastuulle, kun keskussairaalat vastaavat perustehohoidosta, tehohoitopotilaiden jatkohoidosta ja tehovalvonnasta. Varsinainen hoitoketjuprojekti aloitettiin runsaat viisi vuotta sitten professori Tero Ala-Kokon johdolla.

– Tavoitteena oli aukottoman hoitoketjun takaaminen potilaan sairastumisesta aina kotiutukseen tai mielekkääseen jatkohoitoon. Hoitoketjuohje julkaistiin sairaanhoitopiirin verkkosivuilla ja jalkautettiin erilaisilla koulutuspäivillä. Toimintaa on arvioitu auditoimalla hätätilapotilaiden hoidon kulku säännöllisesti, Ala-Kokko toteaa.

CP-lasten kuntoutuksen kansallinen hanke

Toisen laatupalkinnon sai HYKS:n, TYKS:n Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen sekä Kelan yhteishanke CP-lasten kuntoutuksen kansallinen kehittämishanke. Palkinnon arvo on 4 000 euroa.

Hankkeessa otettiin käyttöön viisiportaiset kansainväliset toimintakykyluokitukset karkeamotoriikasta (GMFCS), kädentaidoista (MACS) ja kommunikaatiosta (CFCS). Nämä kolme toiminnallista luokitusta liitettynä CP-diagnoosiin kuvaavat hyvin lapsen toimintakykyä. Luokitukset helpottavat sekä ammattilaisia että vanhempia laatimaan realistiset ja konkreettiset kuntoutuksen tavoitteet. Vanhempien on helpompi ymmärtää, millä perusteilla ammattilaiset arvioivat lapsen ennustetta ja kuntoutuksen painopisteitä eri ikäkausina. Menetelmä on levinnyt valtakunnalliseen käyttöön.

Suomen Lääkäriliiton palkinto jaettiin nyt 13. kerran

Suomen Lääkäriliiton laatupalkinto myönnetään vuosittain tuloksekkaasta toiminnan tai palvelun kehittämisestä. Palkinto jaettiin nyt 13. kerran. Hakemuksia tuli yhteensä 18.

Laatupalkinto myönnetään lääkäriryhmälle, lääkärin johtamalle moniammatilliselle ryhmälle tai yksittäiselle lääkärille. Palkintoa voi hakea jo osittain toteutuneelle kehittämishankkeelle tai toiminnan kehittämiselle, josta on osoitettua hyötyä terveydenhuollon toimivuudelle ja potilaiden hoitamiselle.

Laatupalkinnon kokonaissuuruus on enintään 12 000 €, ja se voidaan jakaa kannustuksena yhdelle tai useammalle taholle. Ehdotuksen laatupalkinnon saajasta voi tehdä kehittämishankkeesta vastaava lääkäri tai lääkäriryhmä itse tai palkintoa voi ehdottaa toiselle taholle. Palkinto myönnetään Lääkäriliiton jäsenelle tai jäsenen johtamalle työryhmälle.

Laatupalkinnon myöntämisestä päättää Lääkäriliiton professiojaos, jolle esityksen tekee Lääkäriliiton laatuneuvosto. Laatuneuvostossa ovat Lääkäriliiton lisäksi edustettuina Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Finska Läkaresällskapet ja Lääkäripalveluyritykset ry.

Lisätietoja: - Kriittisesti sairastuneen tai vammautuneen aikuispotilaan hoidon järjestäminen Pohjois-Suomessa -hanke: professori Tero Ala-Kokko, puh. (08) 315 2738, tero.ala-kokko@ppshp.fi - CP-lasten kuntoutuksen kansallinen kehittämishanke: professori Helena Pihko, puh. 050 427 2069, helena.pihko@hus.fi - Lääkäriliiton laatuneuvoston puheenjohtaja Ermo Haavisto, puh. 044 365 4852 - http://www.laakariliitto.fi/koulutus/laatupalkinto.html