Lääketieteen opiskelijat toivovat lisää käytännön harjoittelua

Lääketieteen opiskelijat toivovat opintoihinsa lisää pienryhmäopetusta ja käytännön harjoittelua. Tieto ilmenee Lääkäriliiton tekemästä tutkimuksesta, jossa selvitettiin perusopetuksen laatua ja resursseja.

Tutkimukseen vastasi 1 272 lääketieteen opiskelijaa, jotka olivat opiskelleet 1–5 vuotta viidessä suomalaisessa yliopistossa.

Tutkimustulosten mukaan lääketieteellisissä tiedekunnissa tyypillisin opetuksen ryhmäkoko on tällä hetkellä 10 opiskelijaa, kun opiskelijoiden mielestä sopiva ryhmäkoko olisi 6 oppilasta. Opintojen kliinisessä vaiheessa opiskelijat toivovat opetukseen lisää potilaan kohtaamista sekä erilaisten toimenpiteiden harjoittelua. Vain 16 % opiskelijoista kokee saaneensa harjoitella erilaisia toimenpiteitä riittävästi.

Viidennen ja kuudennen vuoden opiskelijoista kaksi kolmesta osallistui hajautettuun perusopetukseen keskussairaalassa. Joka neljäs oli harjoittelussa terveyskeskuksessa ja loput aluesairaalassa tai muualla.

Opiskelijoiden kokemukset hajautetusta opetuksesta olivat varsin myönteisiä. Opiskelijat tutustuivat terveyspalvelujärjestelmän toimintaan perehtymällä potilaiden hoitamiseen ja kohtaamiseen käytännössä.

Vastaajista 82 % piti opettajia pätevinä ja motivoituneina. Opettajien arvioitiin olevan helposti tavoitettavissa ja oppilaat saivat heiltä riittävästi ohjausta. Tyytyväisimpiä opettajiinsa olivat Turun ja Tampereen yliopistojen opiskelijat.

Myönteistä palautetta saivat myös uudet sähköiset oppimisympäristöt, joista 63 % koki saavansa tukea oppimiseen. Verkko-opetusta toivoi lisää joka neljäs vastaaja.

– Lääkäriliitto ajaa opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä ja korkeatasoista lääkärikoulutusta. Opettajan läsnäolo ja pieni ryhmäkoko edistävät oppimista merkittävästi. Lääkärikoulutuksen rahoitusta tulee lisätä, jotta riittävä laatutaso opetuksessa voidaan säilyttää suurentuneista sisäänottomääristä huolimatta, toteaa Lääkäriliiton varatoiminnanjohtaja Hannu Halila.

Kesäkandi tarvitsee perehdytystä

Lääkäriliitto on tehnyt myös kandien kesätyökyselyn, johon vastasi viidestä yliopistosta yhteensä 434 opiskelijaa. Tiedot kesätöistä kerättiin lokakuussa 2014.

Kyselyvastausten mukaan 92 % kandeista oli viime kesänä työssä lääkärin tehtävissä. Kandin ensimmäinen kesätyöpaikka on tavallisesti sairaalassa tai terveyskeskuksen vuodeosastolla.

Valtaosa opiskelijoista perehdytettiin työajalla, ja siihen käytetty aika vaihteli muutamasta tunnista pariin päivään. Eniten aikaa käytettiin yliopistosairaalassa, kaupunginsairaalassa ja terveyskeskuksen vuodeosastolla.

Lisätietoa:

Tutkija Piitu Parmanne, puh. 050 511 3774, piitu.parmanne@laakariliitto.fi
Varatoiminnanjohtaja Hannu Halila, puh. 0500 459 955, hannu.halila@laakariliitto.fi