Lääkärit Suomessa 2012 -tilasto: Lääkärien osa-aikaisuus yleistynyt, työviikot edelleen pitkiä

Lääkärit tekevät Suomessa pitkää työviikkoa, vaikka osa-aikaisen työn osuus on kasvanut merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana. Tämä käy ilmi Lääkäriliiton tänään julkistamasta verkkojulkaisusta, jossa on päivitetty tilastotieto lääkäreistä ja terveydenhuollosta.

Lääkärit Suomessa 2012 kertoo uusimmat tiedot lääkärien määrästä, työhön sijoittumisesta ja palkkauksesta sekä terveydenhuollon kustannuksista. Tiedot perustuvat Lääkäriliiton omien aineistojen lisäksi esimerkiksi Tilastokeskuksen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Kelan tuottamiin tietoihin.

Nyt päivitetyn aineiston perusteella lääkärintyön yksi merkittävä muutos näkyy osa-aikatyön osuuden kasvussa. Osa-aikatyötä tekee noin 17 prosenttia lääkäreistä, kun vielä 1990-luvun puolivälissä osa-aikaisia oli noin 5 prosenttia.

Lääkärien osa-aikatyöskentely on yleistynyt samalle tasolle muiden palkansaajien kanssa.

–Eniten osa-aikatyötä tekevät yksityisellä lääkäriasemalla tai vastaanotolla työskentelevät lääkärit. Terveyskeskusten lääkäreistä 21 prosenttia ja sairaaloiden lääkäreistä 13 prosenttia on osa-aikaisia. Osa-aikaisuuden yleistyminen ei kerro vain vähenevästä työpanoksesta, vaan siitä, että päätyönsä lisäksi lääkärit tekevät muuta työtä esimerkiksi yksityisvastaanotolla tai päivystyspisteissä. Tässä suhteessa lääkärit poikkeavat muusta palkansaajakunnasta, toteaa Lääkäriliiton tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä.

Naiset tekevät myös lääkärinammatissa enemmän osa-aikatyötä kuin miehet. Tämä koskee kaikenikäisiä lääkäreitä. Naisista 20 prosenttia työskentelee osa-aikaisesti ja miehistä 13 prosenttia.

Osa-aikaiset lääkärit työskentelevät keskimäärin 33 tuntia ja kokoaikaiset 44 tuntia viikossa. Yliopistoissa ja sairaaloissa kokoaikaisesti työskentelevien lääkärien työviikot ovat pisimpiä, keskimäärin lähes 50 tuntia.

Lääkärien työllisyysaste on edelleen korkea, 90 prosenttia. Kaksi kolmesta lääkäristä työskentelee sairaalassa tai terveyskeskuksessa.

Lääkärit Suomessa – Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2012 -verkkojulkaisussa on myös tilastoja ja aikasarjoja lääkärityövoimatilanteesta perusterveydenhuollossa ja erikoissairaanhoidossa sekä tulevaisuuden ennakointia koskevia laskelmia.

Julkaisu päivitetään kerran vuodessa.

Lisätietoja antavat Lääkäriliiton tutkija Piitu Parmanne, puh. 050 511 3774, tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä, puh. 050 331 7973, varatoiminnanjohtaja Hannu Halila, puh. 0500 459 955.