Lääkäripäivät: Lääkäriliiton strategia vuodelle 2017 - Terveydenhuollon talkoisiin asiantuntijuutta ja vastuunkantoa

Lääkäriliiton uusi strategia voidaan kiteyttää kolmeen periaatteeseen: vastapelurista kumppaniksi, lähemmäksi jäsentä ja potilaan parhaaksi. Strategialla haetaan toiminnan suuntaviivat vuoteen 2017 saakka.

Suomalaisen potilaan hyvinvointi on lääkärikunnan hyvinvoinnin perusta. Potilaan parhaaksi on kokonaisuus, johon Lääkäriliiton koko toiminta perustuu. Potilas-lääkäri -suhteen kehittäminen ja sen säilyttäminen on äärimmäisen tärkeää myös tulevaisuudessa. Vain potilaiden arvostuksen ja luottamuksen kautta liitto voi saavuttaa strategiset päämääränsä.

Vastapelurista kumppaniksi

Vastapelurista kumppaniksi on herättänyt voimakasta keskustelua. Lääkäriliiton puheenjohtaja Timo Kaukosen mukaan esimerkiksi yhteistyö Kunnallisen työmarkkinalaitoksen kanssa on varmasti pitkällä tähtäimellä hedelmällisempää kuin vastakkainasettelu ja riitely. Kumppanuus ei tarkoita, että asioista täytyisi olla samaa mieltä. Se tarkoittaa sitä, että kompromissia haetaan kummankin osapuolen näkökantoja ja tarpeita kunnioittaen.

Toiminta lainsäätäjän kumppanina vaatii Lääkäriliitolta paljon. Lainsäätäjät on vakuutettava siitä, että Lääkäriliitto voi olla mukana asiantuntijana valmistelemassa lainsäädäntöä ilman, että sen toiminta tähtää lääkärien omien etujen ajamiseen. - Pystyäksemme kehittämään suomalaista terveydenhuoltoa potilaan parhaaksi tarvitsemme siihen kaikkien terveydenhuollon ammattilaisten hyvää ja rakentavaa yhteistyötä, sanoo Kaukonen.

Lääkäriliitto ammattiliittona ajaa luonnollisesti jäsentensä etuja, mutta tätä ydintoimintaa voi tehdä myös avoimesti. Liitolla on paljon asiantuntemusta, joka tulisi ulosmitata täysimääräisenä nyt meneillään olevassa terveydenhuollon suurremontissa. Suomen uuden terveydenhuollon rakentaminen vaatii kaiken mahdollisen asiantuntijuuden ja vastuunkannon, mitä on saatavissa. Näihin talkoisiin liitto on valmis osallistumaan.

Lähemmäksi jäsentä

Timo Kaukosen mukaan Lääkäriliiton strategiassa pyritään lähemmäksi jäsentä ja tehdään laajalle jäsenjoukolle mahdollisuus osallistua toimintaan muillakin paikkakunnilla kuin pääkaupungissa. Samalla palkataan piiriylilääkärit, joiden tehtävänä on muun muassa alueellisen valiokuntatoiminnan vetäminen ja sidosryhmätyöskentely.

Liitto laajentaa aluetoimintaa kaikilla yliopistosairaalapaikkakunnilla. Aluetoiminnalla siirretään valmistelutyötä ja paikallista päätöksentekoa yliopistosairaalapaikkakunnilla toimiviin aluevaliokuntiin. Yksi syy alueellistamiseen on palkka- ja työsuhde-edunvalvonnan siirtyminen entistä enemmän paikalliselle tasolle. Osassa erva-alueita tehdään myös jo työnantajastrategiaa.

Lisätietoja: puheenjohtaja Timo Kaukonen, puh. 040 542 8836