Lääkärin oikeuksia kavennetaan

Lääkäriliitto pitää maan hallituksen eilistä lakiesitystä sähköisestä lääkemääräyksestä erittäin ongelmallisena. Mikäli laki tulee tällaisenaan voimaan, lääkärillä ei ole enää kaikissa tilanteissa mahdollisuutta määrätä lääkettä. Lääkäriliitto edellyttää, että paperi- ja puhelinreseptillä on jatkossakin mahdollista määrätä muita kuin PKV-lääkkeitä silloin, kun lääkäri ei ole tietojärjestelmien ulottuvilla.

Sähköinen lääkemääräys on nykyaikainen tapa lääkkeen määräämiseksi. Reseptit ovat sähköisessä arkistossa hyvässä tallessa. Sähköisiä lääkemääräyksiä on myös erittäin vaikea väärentää.

Lakiesityksen ongelma on, että se pakottaa lääkärit määräämään lääkkeen sähköisesti lähes kaikissa tilanteissa.  Paperi- ja puhelinreseptiä voisi esityksen mukaan käyttää vain, mikäli lääkehoidon tarve on välitön ja mikäli paperi- tai puhelinreseptin määräämisen syy on erityisen perusteltu, kuten järjestelmän tekninen häiriö.  Erityinen syy ei ole esimerkiksi se, että lääkäri ei ole hankkinut sähköisen lääkemääräyksen laatimiseksi tarvittavia laitteistoja ja tietoliikenneyhteyksiä.

Lakiesityksen mukaan Kansaneläkelaitos toteuttaa tietokoneilla ja mobiililaitteilla toimivan palvelun, jota lääkärit voisivat käyttää potilastietojärjestelmistä riippumatta.  Tämän palvelun pelkät perustamiskustannukset nousevat kuitenkin mahdollisesti jopa 12 000 euroon. Mobiilipalvelun ylläpito ja käyttö aiheuttavat myös lisäkustannuksia.

Lääkäriliitto on vaatinut ja vaatii, että laissa asetettuun määräaikaan mennessä lääkäreillä on käytössä helppokäyttöinen ja kohtuuhintainen toimintayksiköistä sekä potilastietojärjestelmistä riippumaton sähköinen järjestelmä, jonka kautta lääkäri voi tehdä sähköisen lääkemääräyksen kaikissa tilanteissa.

Eduskunnalle annetussa lakiesityksessä nämä edellytykset eivät toteudu. Nykyisessä muodossaan lakiesitys kaventaisi merkittävästi jokaisen lääkärin oikeutta harjoittaa ammattiaan. Tämä ei ole hyväksyttävää eikä olisi kenenkään – ei potilaan eikä lääkärin - edun mukaista.

Lisätietoa: terveyspoliittinen asiantuntija Lauri Vuorenkoski puh. 044 563 0556 tai politiikkatoimialan johtaja Heikki Pärnänen, puh. 040 546 5316

STM tiedote: Jatkossa kaikki lääkemääräykset laaditaan sähköisesti

Ministeri Risikko: Sähköisiä reseptejä voi pian kirjoittaa myös mobiilisti

Hallituksen lakiesitys: