Lääkärimatrikkeli 2012 on ilmestynyt

Lääkärimatrikkeli 2012 julkistetaan  16.5.2013. Uusi matrikkeli on laajempi kuin koskaan aikaisemmin: se sisältää perustiedot yli 25 000 lääkäristä, joista suurin osa on antanut myös henkilökohtaisia tietoja itsestään.

Suomessa työskenteli vuoden 2012 lopussa noin 17 500 lääkäriä, mikä on noin 1 500 enemmän kuin viisi vuotta sitten. Noin 70 prosenttia lääkäreistä työskenteli julkisella sektorilla ja 30 prosenttia yksityisellä sektorilla. Yksityissektorilla lääkärimäärä on kasvanut selvästi ja valtiosektorilla puolestaan laskenut – valtiosektorilla työskentelee enää kolme prosenttia lääkäreistä.

Lääkärien keski-ikä viime vuoden lopussa oli 49,9 vuotta. Vaikka nuorten lääkärien määrä on kasvussa, silti useampi kuin joka neljäs työikäinen lääkäri on yli 55-vuotias.

Matrikkeli on ilmestynyt viimeisten 60 vuoden ajan säännöllisesti viiden vuoden välein. Käyttäjinä ovat työnantajat, yhteistyökumppanit ja kollegat. Tietoja käytetään mm. tarkistettaessa lääkärin taustatietoja, koulutusta ja harrastuksia sekä etsittäessä luennoitsijoita.

Matrikkelityöryhmän puheenjohtajana toimi professori Olli Meretoja ja varapuheenjohtajana LL Marjo Parkkila-Harju.

Matrikkelitilaukset voi lähettää osoitteeseen matrikkeli2012@laakariliitto.fi. Hinta on jäsenille 178 euroa ja muille 212 euroa. Jäsen saa tilata yhden kappaleen jäsenhinnalla.

Lisätietoa:

Matrikkelityöryhmän varapuheenjohtaja Marjo Parkkila-Harju, puh. 050 596 1670