Lääkäriliitto: saattohoitoa kehitettävä

Eutanasia-aloite hyvän kuoleman puolesta tehtiin 7.11.2016 ja se on kuukaudessa kerännyt yli 40 000 kannatusilmoitusta. Lääkäriliiton valtuuskunta näkee kansalaisaloitteen hyvänä keskustelun avaajana ja toivoo tietoa lisäävää keskustelua elämän lopun hoidosta.

Lääkäriliitto ei kannata lakia eutanasiasta. Saattohoito ei ole tasalaatuisesti ja oikea-aikaisesti saavutettavissa, vaikka sen keinot lievittää kärsimystä ovat kehittyneet. Liitto pitääkin ensisijaisena saattohoidon kehittämistä toimivaksi ja riittäväksi siten, että se on yhdenvertaisesti saatavilla kaikille tarvitseville.

Eutanasian laillistaminen ensitoimena veisi elämän lopun hoitojen kehityksen väärälle uralle. Niissä maissa, joissa eutanasia on laillista, on nähtävissä, että eutanasia yleistyy yhä useampiin tilanteisiin ja löyhemmin perustein.

Lääkäriliiton valtuuskunta toivoo asiallista ja monipuolista keskustelua elämän lopun hyvän hoidon turvaamisesta tavoitteena taata kaikille tarvitseville asuinpaikasta riippumatta kivuton ja laadukas elämän loppuvaiheen hoito ympäristössä, joka mahdollistaa omaisten läsnäolon.

Valtuuskunnan julkilausuma kokonaisuudessaan

Lisätietoa: