Lääkäriliitto päättää sote-kannastaan tänään

Lääkäriliiton hallitus päättää kannastaan valtioneuvoston sote-luonnokseen kokouksessaan perjantaina. Sote-uudistusesityksen lausuntokierros on päättymässä.

Valtioneuvoston esitys sote-uudistukseksi perustuu maakuntamalliin. Esityksessä ei lakisääteisesti eroteta järjestäjää ja tuottajaa, vaan sote-maakunnat ovat järjestämisen ohella ensisijaisia palveluntuottajia.

Lääkäriliitto pitää tärkeänä, että uudistusta viedään eteenpäin, vaikka se ei olekaan täydellinen.

– Lääkäriliiton mielestä tärkeintä on toteuttaa terveydenhuollon rahoituksen ja järjestämisen integraatio riittävän suurten väestöpohjien alueilla. Vain näin voidaan taata mahdollisuus uudistuksen keskeisinä tavoitteina olevien perustason palvelujen vahvistumiseen ja nykyistä yhdenvertaisempaan laadukkaiden palveluiden saatavuuteen, sanoo Lääkäriliiton Politiikka-toimialan johtaja Heikki Pärnänen.

Lääkäriliitto tiedottaa lausunnostaan hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi tarkemmin maanantaina 28. syyskuuta.