Lääkäriliitto: neuvottelut tulee saada vastuullisesti maaliin pian

Lääkäriliitto vetoaa päättäjiin ja neuvotteluosapuoliin: kunta-alan neuvottelut tulee saada päätökseen mahdollisimman nopeasti.

Kunta-alan työ- ja virkaehtosopimukset päättyvät 31.3. mukaan lukien lääkärien virkaehtosopimus. Neuvottelut keskeytettiin viime viikon lopulla, mutta KT Kuntatyönantajat on tänään kutsunut neuvotteluosapuolet kokoon huomiseksi tiistaiksi.

Lääkäriliitto pitää tärkeänä kunta-alan sopimusten aikaansaamista nyt mahdollisimman nopealla aikataululla. Neuvottelujen siirtäminen syksyyn ei Lääkäriliiton käsityksen mukaan helpota tilannetta, koska koronaepidemian huippu lienee aikaisintaan toukokuulla ja epidemia jatkunee jonkinasteisena jopa syksyyn. Epidemian laannuttua sote-henkilöstön on voitava pitää vuosilomansa, joita jo nyt joudutaan perumaan tai ei voida antaa pitää. Tämä siis tarkoittaa sitä, että terveydenhuollon poikkeustila jatkuu epidemiaa pidempään.

Nopean sopimusratkaisun löytäminen olisi mielestämme edullisinta kaikille osapuolille. Näin henkilöstö voi keskittyä potilaiden auttamiseen ja hoitamiseen.

Lisätietoja:
Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi, puh. 040 5427211