Lääkäriliitto ja Hammaslääkäriliitto tekevät kantelun Euroopan komissiolle: Suomessa rajoitetaan lääkärityövoiman vapaata liikkuvuutta

Valtioneuvoston 1. syyskuuta 2010 voimaan tulevan asetuksen mukaan perusterveydenhuollon lisäkoulutuksen terveyskeskusosuuden voi suorittaa vain olemalla palvelussuhteessa kuntaan. Asetus rajoittaa liittojen mukaan työvoiman vapaata liikkuvuutta, kun lääkärin yhdeksän kuukauden pakollisen terveyskeskustyöskentelyn hyväksyntä riippuu palkanmaksajasta. Liitot pyytävät Euroopan komissiota tutkimaan asian lainmukaisuuden.

Vastoin valtioneuvoston näkemystä Lääkäriliiton ja Hammaslääkäriliiton mukaan perusterveydenhuollon lisäkoulutuksessa olevaa lääkäriä on pidettävä työntekijänä. Ns. eurolääkäri suorittaa perusterveydenhuollon lisäkoulutuksen pakolliset yhdeksän kuukautta terveyskeskuksessa. Eurolääkärin työ on normaalia lääkärin työtä perusterveydenhuollossa. Hänelle maksetaan siitä virkaehtosopimuksessa tai työsopimuksessa sovittua palkkaa.

Eurolääkärit työskentelevät terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain mukaan toisen johdon ja valvonnan alaisina ja he ovat kansallisen lainsäädännön tarkoittamia työntekijöitä. Lisäpätevöityminen perustuu EU−direktiiviin ja sen suorittaminen on edellytyksenä yleislääkärinä toimimiselle EU:n alueella.

Pakkotoimet vähentävät nuorten lääkärien halukkuutta työskennellä terveyskeskuksissa

Asetuksella pyritään varmistamaan mm. se, että lääkäri tutustuu terveyskeskuksen eri toiminta-alueisiin ja että hän saa kokonaiskuvan potilaan hoidosta sekä sen jatkuvuudesta. Lääkäriliittojen mukaan lääkärin on mahdollista saada kattava kuva työkentästä myös työskentelemällä kunnan terveyskeskuksessa vuokralääkärinä tai kuntien kokonaan ulkoistamissa terveyskeskuksissa.

Kunnat ovat yhdistäneet palvelujaan ja ulkoistaneet terveyskeskuksia kokonaan, jolloin on voitu nimenomaan taata kuntalaisten palvelujen saatavuus. 20 % perusterveydenhuollon lisäkoulutusta terveyskeskuksissa suorittavista lääkäreistä toimii muussa kuin suorassa palvelussuhteessa kuntaan. Perusterveydenhuollon ongelmia ei ratkaista puuttumalla noin 200 lääkärin palvelussuhteisiin.

Lääkäriliitto myös pelkää, että erityisesti kasvukeskusten ulkopuolella lääkäreiden rekrytointi vaikeutuu edelleen toisin kuin valtioneuvosto arvioi. Tällaiset pakkotoimet ovat omiaan vähentämään nuorten lääkärien halukkuutta työskennellä jatkossa terveyskeskuksissa.

Hammaslääkäreille tulossa vastaava rajoitus

Yliopistosta valmistuneilta hammaslääkäreiltä edellytetään 9 kuukauden pituista käytännön palvelua. Tästä harjoittelusta on vähintään kuusi kuukautta suoritettava terveyskeskuksessa. Siihen on tulossa vastaavia rajoituksia kuin eurolääkäreille. Hammaslääkäriliitto vastustaa tätä muutosta.

Lisätietoja: Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345 tai koulutusjohtaja Hannu Halila, puh. 0500 459 955

Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja Matti Pöyry, puh. 050 1892 tai varatoiminnanjohtaja Anja Eerola, puh. 050 540 7289