Lääkäriliitto: 12−15-vuotiaiden rokottaminen on erinomainen asia

Lääkäriliiton mielestä on erinomaista, että Covid-19-rokotteiden antaminen 12−15-vuotiaille on käynnistynyt rivakasti.

Tällä hetkellä valtaosa tartunnoista havaitaan rokottamattomissa lapsissa ja nuorissa. Viimeisten viikkojen aikana noin 17 prosenttia tartunnoista on esiintynyt 10−20-vuotiailla.

Itse taudin aiheuttamia vaikutuksia lapsiin ja nuoriin ei pidä väheksyä, sillä pahimmillaan ne voivat olla hyvinkin vakavia ja viedä sairaalahoitoon. Lasten ja nuorten rokottaminen on tärkeää myös koko epidemian hoidon vuoksi.

”Riittävä rokotekattavuus myös turvaa parhaiten mahdollisuudet pitää koulu, harrastukset ja muu sosiaalinen elämä avoimena. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta tämä on erittäin tärkeää”, sanoo Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi.

”Palaaminen normaalimpaan arkeen vapauttaa terveydenhuollon resursseja koronan aikana kasvaneen hoitovelan hoitamiseen”, Rajaniemi jatkaa.

Covid-19-rokotteiden haittavaikutuksia tutkitaan maailmalla erittäin tarkasti. Euroopan lääkevirasto kerää kaikki haittavaikutuksista tehdyt ilmoitukset EU:n alueelta, ja se saa jatkuvasti tietoa kaikkialta maailmasta mm. USA:sta ja Kanadasta, missä on ehditty rokottaa jo miljoonia alle 18-vuotiaita.

Rokotuksista seuranneet haittavaikutukset ovat jääneet hyvin vähäisiksi verrattuna itse taudin aiheuttamiin seurauksiin.

”Riippumattomat yliopistot, tutkimuslaitokset ja viranomaiset tutkivat jatkuvasti rokotteiden toimivuutta. Rokottamisen jälkivalvonta on todella monipuolista ja tarkkaa”, sanoo Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Kati Myllymäki.

Täysin tuomittavana kansainvälisenä ilmiönä Lääkäriliitto pitää Suomessakin esiintyvää propagandaa, jolla lapsia ja heidän vanhempiaan yritetään pelotella jakamalla perusteetonta ja tarkoitushakuista väärää tietoa.

”On hyvin vaikea ymmärtää, että lasten terveydestä tehdään propagandasodan ja disinformaation näyttämö. Lääketieteellisen tutkimuksen avulla ihmiskunta on pystynyt voittamaan valtavan määrän sairauksia, ja siihen kannattaa luottaa myös koronapandemiaa kukistettaessa”, Myllymäki sanoo.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Tuula Rajaniemi, puh. 040 542 7211, tuula.rajaniemi@laakariliitto.fi
toiminnanjohtaja Kati Myllymäki, puh. 040 4506354, kati.myllymaki@laakariliitto.fi