Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve valittiin Maailman Lääkäriliiton eettisen komitean puheenjohtajaksi

Suomen Lääkäriliitto on kansainvälisesti hyvin aktiivinen. Kansallinen terveyspolitiikka on kiinteästi kytköksissä eurooppalaiseen päätöksentekoon. Myös lääketieteen eettiset kysymykset ovat maailmanlaajuisia.

Heikki Pälve valittiin Maailman Lääkäriliiton, WMA, eettisen komitean puheenjohtajaksi kolmeksi vuodeksi 4. huhtikuuta 2013 Maailman Lääkäriliiton kokouksessa Balilla. Kokoukseen osallistui 100 edustajaa 35 eri maasta.

Pälveen puheenjohtajuuskaudella Maailman Lääkäriliitto juhlistaa ns. Helsingin julistuksen 50-vuotissyntymäpäivää Helsingissä syksyllä 2014. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on alustavasti lupautunut kunnioittamaan tilaisuutta läsnäolollaan.

Helsingin julistuksessa on koottu ihmiseen kohdistuvan lääketieteellisen tutkimustyön eettiset periaatteet, joita pitää noudattaa kaikessa lääketieteellisessä tutkimuksessa ympäri maailman. Se on hyväksytty Maailman Lääkäriliiton yleiskokouksessa Helsingissä kesäkuussa 1964.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345