Lääkäriliiton laatupalkinto: Diabetespotilas nopeammin hoitoon pyörillä liikkuvan silmäntutkimusvaunun avulla

Lääkäriliiton vuoden 2012 laatupalkinnot on myönnetty Oulun yliopistollisen sairaalan silmätautien klinikalle ja Kymenlaakson psykiatriselle sairaalalle.

OYS:lle laatupalkinto myönnettiin diabeteksen aiheuttaman verkkokalvosairauden seulonnan tehostamisesta. Seulontaprosessin vieminen lähelle potilasta liikkuvan tutkimusyksikön avulla on nopeuttanut hoitoon pääsyä ja vähentänyt merkittävästi diabeteksen aiheuttamaa näkövammaisuutta Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä. Vuosina 2007-2011 diabeteksen aiheuttama näkövammaisuus vähentyi Pohjois-Pohjanmaalla 86 prosenttia, kun koko maassa tapaukset vähentyivät 35 prosenttia.

– Merkittävin ero näkövammaisuuden vähentämisen taustalla on seulonnassa ja hoitoon pääsyn nopeudessa, koska hoitokäytännöt ovat yhtenevät koko maassa. Vaikeahoitoisia potilaita tulee enää äärimmäisen harvoin, sillä tavoitamme diabeetikot kattavasti ja riittävän ajoissa, minkä lisäksi kuvaaminen ja kuvien tulkinta on luotettavaa, laatupalkinnon vastaanottanut silmätautien erikoislääkäri Nina Hautala OYS:sta sanoo.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella diabeteskuvaukset on hoidettu vuodesta 2006 auton perässä vedettävän silmäntutkimusyksikön Silmon avulla. Tällä hetkellä Silmossa hoidetaan 33 kunnan kuvakset.

Palkintoraati korosti asiakaslähtöistä ja jalkautettua palvelua sekä toimintamallin hyödyntämismahdollisuuksia muualla maassa. OYS:lle myönnetty palkintosumma on 10 000 euroa.

Kymenlaakson psykiatriselle sairaalalle laatupalkinto myönnettiin työtapojen kehittämistyöstä, joka on vähentänyt merkittävästi pakkokeinojen käyttöä. Samalla on lisätty potilas- ja työturvallisuutta. Lähes 400 eristys- ja sitomistoimenpidettä 100 000 asukasta kohti on vähentynyt viidessä vuodessa muutamaan kymmeneen vuosittain. Kymenlaakson psykiatrinen sairaala sai laatupalkintona 2 000 euroa.

Laatupalkinnot jaettiin 14. kerran. Laatupalkinto myönnetään lääkäriryhmälle, lääkärin johtamalle moniammatilliselle ryhmälle tai yksittäiselle lääkärille kannustuksena tuloksekkaasta toiminnan kehittämisestä. Palkinnosta päättää Lääkäriliiton professiojaos Lääkäriliiton laatuneuvoston esityksestä. Laatuneuvostossa ovat edustettuina Lääkäriliiton lisäksi Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, Finska Läkaresällskapet ja Lääkäripalveluyritysten yhdistys.

Lisätietoja: - Lääkäriliiton laatuneuvoston puheenjohtaja Ermo Haavisto, puh. 044 3654852

- Silmätautien erikoislääkäri, dosentti Nina Hautala (OYS), puh. 08 3153726

- Ylilääkäri Heli Peltola (Kymenlaakson psykiatrinen sairaala), heli.peltola@carea.fi

- http://www.laakariliitto.fi/koulutus/laatupalkinto.html