Lääkäriliiton jäsenkysely: Valviran varmistettava aina lääkärien tutkintotodistukset koulutuksen antaneesta yliopistosta

Lääkäriliiton tuoreen jäsenkyselyn mukaan 93 prosenttia lääkäreistä oli sitä mieltä, että Valviran on aina varmistettava lääkärien tutkintotodistukset koulutuksen antaneesta yliopistosta, jotta valelääkäritapauksilta voitaisiin jatkossa välttyä. 55 prosenttia vastaajista piti myös Valviran resurssien pysyvää lisäystä tehokkaana tapana ehkäistä valelääkäritapauksia. Tampereen tenttien läpäisykriteerejä oli valmiita tiukentamaan puolet vastaajista.

Lääkärien mukaan valelääkärit koettiin selvänä uhkana sosiaali- ja terveydenhuollon valvontajärjestelmä Valviran luotettavuudelle. Vain noin kymmenesosa lääkäreistä oli sitä mieltä, etteivät valelääkäritapaukset vaikuttaisi ollenkaan potilaiden luottamukseen lääkäreihin. Joka neljäs lääkäri näki, etteivät valelääkäritapaukset ole uhka lääkärin professiolle ja koko suomalaiselle terveydenhuoltojärjestelmälle.

Tuoreesta kyselystä käy ilmi, että nuorista lääkäreistä puolet pitää valelääkäritapauksia merkittävänä tai erittäin merkittävänä uhkana potilaiden ja lääkärien väliseen luottamukseen. Vanhemmat lääkärit näkivät tämän uhan pienempänä. Ikä ja kokemus antavat selvästi perspektiiviä pitkäjänteiseen potilastyöhön, johon yksittäiset valelääkäritapaukset eivät vaikuta.

Sähköpostikysely Lääkäriliiton jäsenille valelääkäriteemasta toteutettiin 17. – 20.11.2011. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä lähes 6 000. Vastaajajoukko kuvaa hyvin suomalaista lääkärikuntaa.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345 tai tutkija Juho Ruskoaho, puh. 09-393 0828