Lääkäriliiton ja Journalistiliiton yhteinen tiedotussuositus hyväksytty

Lääkäriliiton ja Journalistiliiton hallitusten yhteisesti, vuoden 2013 lopulla hyväksymä tiedotussuositus on laadittu tilanteita varten, joissa ammattieettistä harkintaa ja rajanvetoa tarvitaan lääkärien, lääketieteen opiskelijoiden ja toimittajien kohdatessa.

Lääkäreillä ja journalisteilla on omat ammattieettiset norminsa. Lähtökohtaisesti lääkärin on hyvä suhtautua myönteisesti julkisuuteen. Journalistille lääkäri on tärkeä asiantuntija- ja tietolähde yleisöä kiinnostavissa terveyskysymyksissä.

Avoin viestintä on oikeudenmukaisen ja tasa-arvoisen yhteiskunnan perusta. Sananvapaus on kaikkien, sekä lääkärien että toimittajien perusoikeus. Henkilökohtaisen taloudellisen edun tavoittelu julkisuuden avulla ei ole lääkärien eikä journalistien ammattikuntien etiikan mukaista.

Terveydenhuollossa työskentelevien toiminnan, myös tiedottamisen on oltava mahdollisimman avointa. Tiedottamisessa on otettava huomioon, mitä lainsäädännössä määrätään lääkärin vaitiolovelvollisuudesta.

Terveys ja sairaus koskettavat meistä jokaista. Ihmisillä on oikeus saada oikeaa tietoa heille tärkeistä asioista. On tärkeää, että lääkärien ja toimittajien välinen yhteistyö on luottamuksellista, jotta ihmiset saavat luotettavaa tietoa esimerkiksi ajankohtaista lääketiedettä, terveyttä ja sairautta käsittelevistä asioista. Asiallinen ja nopea tiedonvälitys lisää luottamusta terveydenhuoltoon ja lieventää epävarmuutta sekä turhia pelkoja.

Ohjeita sosiaalisessa mediassa käyttäytymisestä

Uusitussa suosituksessa on ohjeita sosiaalisessa mediassa käyttäytymisestä. Sitähän käytetään paitsi lääketieteellisten neuvojen etsimiseen ja kokemusten jakamiseen myös ammatillisen tiedon jakamiseen ja tietolähteenä.

Toimittajien on tarkistettava sosiaalisessa mediassa tiedon todenperäisyys ja varmistettava tiedon julkaisujen henkilöllisyys. Lääkäri edustaa sosiaalisessa mediassa aina koko ammattikuntaa. Lääkärin sosiaalista kanssakäymistä säätelevät lait ja ammatilliset käyttäytymissäännöt koskevat myös tätä viestintävälinettä. Lääkäriliiton ohje sosiaalisesta mediasta

Tiedotussuositus sisältää myös suosituksia haastattelutilanteista, teksti- ja piilomainonnasta ja onnettomuuksista tiedottamisesta, jolloin ihmisten tiedontarve kasvaa. Asiallinen ja nopea uutisointi onnettomuuksista ehkäisee ja poistaa huhuja

Tiedotussuosituksen valmistellut työryhmä: Hannu Halila, pj. ja Anne-Maj Aunula, sihteeri / Suomen Lääkäriliitto; Leena Filpus / free lancer; Heli Mikkola / Suomen Lääkärilehti; Juha Rekola / Suomen Journalistiliitto

Asiantuntijana Ulla Järvi, terveysjournalismin tutkija, JSN:n jäsen 2014–2017