Lääkärien osa-aikatyöt yleistyneet

Lääkärien työolot ja terveys 2010 –tutkimuksen mukaan lääkärien osa-aikatyöt ovat yleistyneet merkittävästi. Joka kuudes (17 %) virka- tai työsuhteessa oleva lääkäri on tällä hetkellä osa-aikatyössä. 1990-luvun puolivälissä osa-aikaisesti työskenteli noin 5 % lääkäreistä.

Työ- tai virkasuhteessa olevista naislääkäreistä 22 % ja mieslääkäreistä 12 % tekee osa-aikatyötä. Tilanne on Tilastokeskuksen mukaan samaa tasoa koko palkansaajakunnassa. Osa-aikatöiden tekeminen on yleisintä 35 - 44 –vuotiailla naislääkäreillä. Osa-aikatyön taustalla voi olla mm. lääkärien työnkuvien monipuolistuminen. Perheelliset lääkärit sovittavat yhteen työn ja perheen vaatimuksia hyödyntämällä osittaista hoitovapaata.

Osa-aikatyöt pidentävät työuria

Lääkärien eläköityminen kiihtyy, koska vuosittain eläkeikään tulevien lääkärien määrä kasvaa. Kuntasektorilla työskentelevät lääkärit siirtyvät vanhuuseläkkeelle keskimääräistä myöhemmin: Lääkärien vanhuuseläkkeelle siirtymisen keski-ikä on 64,2 vuotta, kun se koko kuntasektorilla on 63,5 vuotta (Lähde: Keva).

Lääkäreillä on halukkuutta työskennellä tätäkin pidempään, sillä yli puolet 45 – 63 -vuotiaista arveli jäävänsä kokoaikaiselle eläkkeelle 65-vuotiaana tai tätä vanhempana. Nykyisin noin tuhat alle 70-vuotiasta, kokoaikaisella eläkkeellä olevaa lääkäriä osallistuu vielä työelämään.

Työelämän joustot parantavat työvoimatilannetta

Aikaisempien tutkimusten mukaan terveyskeskuslääkärit ovat raportoineet muita lääkäriryhmiä enemmän työn hallinnan ongelmista ja pakkotahtisuudesta. Kuntatyönantajat ovat puuttuneet ongelmiin ja tarjonneet lääkäreille joustavampia työnkuvia sekä mm. mahdollisuutta tehdä osa-aikatyötä. Joka viides terveyskeskuslääkäri tekeekin osittaista työviikkoa.

Lääkäriliiton mielestä on selvää, että työelämän joustot parantavat työvoimatilannetta. Lääkärityövoiman riittävyyden turvaamiseksi on tärkeää, että kokeneet lääkärit jatkavat työuraansa mahdollisimman pitkään.

Lääkäritilanne paranee

Lääkärikoulutusta on lisätty merkittävästi vuodesta 2002 lähtien ja nykyään työmarkkinoille valmistuu noin 600 uutta lääkäriä vuosittain. Koulutusmäärien nosto on helpottanut lääkärivajetta, kun kunnat ovat saaneet rekrytoitua lääkäreitä terveyskeskuksiin. Lääkäriliiton laskelmien mukaan nykyinen sisäänottomäärä on riittävä.

Lääkärien työolot ja terveys 2010 –tutkimus on Suomen Lääkäriliiton, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Työterveyslaitoksen yhteinen tutkimushanke. Sitä rahoitti myös Työsuojelurahasto. Tutkimus toteutettiin laajana kyselytutkimuksena (vastausprosentti 54, n = 3 782).

Lisätietoja: Lääkäriliiton yhteiskuntasuhteet –toimialan johtaja Hannu Halila, puh. 0500 459 955 tai tutkimuspäällikkö Jukka Vänskä, puh. 050 331 7973

Lääkärien työolot ja terveys 2010 -kalvot: http://www.laakariliitto.fi/tilastot/