Laajasta työmarkkinaratkaisusta päästiin sopuun

Työnantajien ja palkansaajien keskusjärjestöt ovat päässeet sopimukseen laajasta työmarkkinaratkaisusta.

Raamimallissa sovitaan 4,3 prosentin palkankorotuksista runsaan kahden vuoden aikana. Korotus on ensimmäisten 13 kuukauden aikana 2,4 prosenttia ja tätä seuraavalla 12 kuukauden jaksolla 1,9 prosenttia.

”Ratkaisu antaa sopimusaloille prosenttiperustaisen korotusvaran. Tämä on hyvä pohja tuleville neuvotteluille”, arvioi Lääkäriliiton jäsenpalvelut-toimialan johtaja Markku Kojo.

Lisäksi kokoaikaisessa työssä oleville maksetaan ensi vuoden alussa noin 150 euron kertakorvaus. Vuorotteluvapaajärjestelmään ei puututa.

Ratkaisuun sisältyy työelämän laatupaketti, jolla muun muassa kannustetaan työnantajia verovähennyksin osallistumaan työntekijöiden osaamisen kehittämiseen.

Lääkärisopimusta koskevat ja muut alakohtaiset työ- ja virkaehtosopimusneuvottelut on käytävä 24. marraskuuta mennessä. Raamin mukaisia alakohtaisia sopimuksia on solmittava riittävästi, jotta sopimus voidaan katsoa kattavaksi.

Valtio osallistuu ratkaisuun kompensoimalla työeläkemaksujen korotukset palkansaajille. Tuloveroa alennetaan 0,2 prosenttia. Yhteisöveroa alennetaan puolitoista prosenttia. Valtion toimenpiteet edellyttävät, että sopimus on riittävän kattava.

Lääkäriliiton edunvalvontajaos ja hallitus käsittelevät asiaa 20.–21. lokakuuta.

Lisätietoja: jäsenpalvelut-toimialan johtaja Markku Kojo, puh. 0400 419 784.