Kuntalaisten päästävä lääkäriin kolmessa päivässä

Lääkäriliiton mielestä kuntien on taattava perusterveydenhuollon palvelut kuntalaisten lähellä. Toimiva perusterveydenhuolto takaa parhaiten kustannustehokkaan hoidon. Liitto julkisti syksyn kuntavaalitavoitteensa tänään perjantaina.

Suurin osa perusterveydenhuollon palveluista on lähipalveluita, jotka on Lääkäriliiton mukaan tuotettava lähellä kuntalaisia. Kuntalaisten on päästävä myös kiireettömissä asioissa terveyskeskuslääkärin vastaanotolle kolmessa arkipäivässä.

Hoitoonpääsy perusterveydenhuoltoon taataan lisäämällä siellä työskentelevien lääkärien määrää. Lääkäriliitto painottaa, että syksyn kuntavaaleissa päätetään tärkeistä terveyspoliittisista tavoitteista: Kuntien vastuulla on järjestää terveydenhuollon palvelut niin, että lääkärimäärä vastaa kuntalaisten palveluntarvetta.

–Kunnat voivat järjestää terveydenhuollon palvelut monella tapaa. Nyt tarvitaan uusia vaihtoehtoja terveydenhuollon palvelutuotantoon, esimerkiksi kokeilemalla ennakkoluulottomasti uusia tuotantomalleja. Kilpailu tehostaa toimintaa ja parantaa asiakaspalvelua. Monipuolinen palvelutuotanto mahdollistaa lääkäriresurssin täysimääräisen hyödyntämisen julkisten terveyspalvelujen tuotannossa, Lääkäriliiton puheenjohtaja Raija Niemelä toteaa.

Terveyspalvelujärjestelmän muutokset ovat välttämättömiä, jotta riittävät palvelut voidaan turvata kuntalaisille.

Lääkäriliiton kuntavaaliteesit

1. Perusterveydenhuollon palvelut ovat lähipalveluita 2. Kolmessa päivässä perusterveydenhuollon lääkärille 3. Lääkärit lääkärin töihin 4. Monipuolinen palvelutuotanto kehittämään toimintaa 5. Terveydenhuollon resurssit turvattava 6. Terveydenhuollon järjestämisvastuuta vahvistettava

Lisätietoja: Puheenjohtaja Raija Niemelä puh. 040 731 6191 Toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345 Politiikkatoimialan johtaja Heikki Pärnänen, puh. 040 546 5316 - kuntavaaliteesit: http://www.laakariliitto.fi/liitto/terpomateriaali.html

Potilaan parhaaksi lääkärin taidoin Suomen Lääkäriliitto on ammattijärjestö, johon kuuluu 94 % Suomessa toimivista lääkäreistä. Ammattijärjestönä liiton päätehtävä on jäsentensä edunvalvonta. Liiton tavoitteena on myös turvata kaikille kansalaisille oikeus hyvään hoitoon. Lääkäriliitto on perustettu vuonna 1910 ja siihen kuului vuoden 2012 alussa 23 694 jäsentä. www.laakariliitto.fi