Keskeiset tilastotiedot lääkäreistä ja terveydenhuollosta koottu yhteen

Lääkäriliitto on päivittänyt Lääkärit Suomessa –tilastoraportin, johon on koottu keskeisiä tietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta.

Valtaosa tiedoista on peräisin Lääkäriliiton omista tutkimuksista, mutta mukana on myös muiden tilastotuottajien kuten Kelan ja Tilastokeskuksen keräämiä tietoja.

Tutkimustietoja käytetään niin liiton omassa toiminnassa kuin laajemmin terveydenhuollossa. Raportin toivotaan palvelevan lääkärien lisäksi terveydenhuollon kehittäjiä, tutkijoita, toimittajia, viranomaisia ja muita aiheesta kiinnostuneita. Sitä voidaan hyödyntää mm. lääkärikoulutuksen kehittämisessä ja sote-uudistuksen valmistelussa.

Julkaisu tarjoaa tietoja lääkäreistä ja lääkärityövoimasta, työssäolosta, lääkärien koulutuksesta ja ammatillisesta kehittymisestä, terveyspalvelujärjestelmästä ja lääkärien ansioista.

Raportti sisältää myös alueellista tietoa. Siitä ilmenee mm. että työikäisten lääkärien määrässä on suuria alueellisia eroja. Suurin lääkärimäärä suhteessa väestöön on Pohjois-Savossa, missä on viisi lääkäriä tuhatta asukasta kohti. Pienin lääkärimäärä on Länsi-Pohjassa, missä on kaksi lääkäriä tuhatta asukasta kohti.

Lääkärit Suomessa -tilastoraportti julkaistaan nyt neljännen kerran. Julkaisu löytyy sähköisenä Lääkäriliiton verkkosivuilta osoitteesta www.laakariliitto.fi/tutkimus/laakarityovoima.

Lisätietoja: tutkija Piitu Parmanne, piitu.parmanne@laakariliitto.fi, puh. 09 3930832