Heikki Pälve Akavan puheenjohtajuuskisaan

Suomen Lääkäriliiton hallitus päätti 18. maaliskuuta 2011 pidetyssä kokouksessa asettaa toiminnanjohtaja Heikki Pälveen ehdolle Akavan uudeksi puheenjohtajaksi, joka valitaan seuraavalle nelivuotiskaudelle toukokuussa.

Lääkäriliiton mielestä Akavan, akavalaisen edunvalvonnan ja yhteiskuntapolitiikan pitää uudistua. Siksi Akavan puheenjohtajalta tarvitaan kokemusta muutoksen johtamisesta. Puheenjohtajalta vaaditaan myös vankkaa koulutusta, hyvää argumentaatiokykyä ja media- sekä kielitaitoa, rohkeutta, yhteistyökykyä ja kokemusta työmarkkinoista sekä Akavasta.

Akavan kaksoisrooli sekä liittojen liittona että liittojen jäsenten kattojärjestönä on haastava. Korkea koulutus yhdistää yksityisellä ja julkisella sektorilla työskenteleviä akavalaisia.

- Suomen valtio on sitoutunut ns. Lissabonin strategiaan rakentaessaan tulevaisuuden Suomea. Tuo strategia nojaa osaamiseen, koulutukseen ja uusiin innovaatioihin. Akava on tulevaisuudessa tärkeä tekijä yhteiskunnassa ja sillä on potentiaalia olla nykyistä merkittävämpi yhteiskunnallinen toimija, sanoo Heikki Pälve.

Akava tarvitsee tulevaisuuden rakentajaa

Heikki Pälve on ollut Akavan hallituksen ja työvaliokunnan jäsen vuodesta 2005 sekä Akavan varapuheenjohtaja 2005 – 2007. Lisäksi hän on ollut Turun kaupunginvaltuuston jäsen vuodesta 2005 kokoomuksen valtuutettuna.

Vuodesta 2005 alkaen Lääkäriliiton toiminnanjohtajana työskennellyt Pälve on vienyt suuria muutoksia läpi eri tehtävissään. Hän on mm. juuri saanut valmiiksi Lääkäriliiton mittavan toimintastrategian uudistuksen. Liiton puheenjohtajana vuosina 2001 – 2003 hän nosti merkittävästi lääkärien palkkauksen tasoa ja uudisti palkkauksen perusteita. Lisäksi hän vei menestyksellisesti läpi neuvottelutoiminnan alueellistamisen.

Kokemusta kunta-, valtion- ja yksityissektorilta

Heikki Pälve on syntynyt 1954 Jyväskylän mlk:ssa ja päässyt ylioppilaaksi 1974 Vaajakosken yhteiskoulusta. Hän valmistui lääketieteen lisensiaatiksi 1980 Turun yliopistosta ja anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäriksi 1987 sekä väitteli lääketieteen ja kirurgian tohtoriksi 1991. Hänellä on sekä hallinnon että ensihoidon erityispätevyys.

Pälve on työskennellyt parikymmentä vuotta niin kunta- kuin valtiosektorilla sekä yksityissektorilla. Lisäksi hän toimi viisi vuotta MediHeli –lääkärinä. Hän on ollut myös yrittäjänä ja Lääkäriaseman omistaja-johtajana, jossa hän vastasi sen toimintojen modernisoinnista.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345