Epäilyt valelääkäreistä: Valvovan viranomaisen resurssit taattava

Lääkäriliitto on erittäin huolestunut julki tulleista valelääkäreistä, mikäli epäilyt osoittautuvat pitävän lopulta paikkansa. Luvaton toiminta lääkärinä, sairauden diagnosointi ja hoidon määrittäminen ilman lääkärin koulutusta vaarantaa aina potilaan terveyden – joskus myös hengen. Luvattomasta lääkärintoiminnasta voidaan Suomessa tuomita joko sakko- tai vankeusrangaistus. Lääkäriliitto edellyttää, että potilasturvallisuuden varmistamiseksi ja kansalaisten luottamuksen takaamiseksi, nyt on selvitettävä kaikkien Suomessa työskentelevien, ulkomailla koulutettujen lääkärien taustat.

Kansainvälisissä lääkärijärjestöissä on ollut esillä tapauksia, joissa kyseenalaisin pohjatiedoin ja tutkintotodistuksin on EU:n ulkopuolelta saapunut saman kielialueen henkilö, joka on saanut oikeuden lääkärin työhön. Valvontaan on panostettava aiempaa enemmän.

Valvira myöntää hakemuksesta oikeuden harjoittaa terveydenhuollon ammattia Suomessa, sekä Suomessa että ulkomailla koulutetuille terveydenhuollon ammattihenkilöille. Valviran valvontavastuuta on laajennettu koskemaan terveydenhuollon valvonnan lisäksi sosiaalihuoltoa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksia ja myös lääkintälaitteita.

Valtion tuottavuusohjelman vuoksi valvontaresursseja ei ole lisätty vastaavassa määrin. Lääkäriliitto edellyttää, että sosiaali- ja terveysministeriö takaa Valviran resurssit lakisääteisten velvoitteiden hoitoon. Yhden epäilyn selvittäminen nielee valtaisan määrän henkilöresursseja. Ehkäisy on vahinkojen korjaamista edullisempaa. Kyse on terveyspalvelujärjestelmämme laadusta ja potilaiden oikeudesta hyvään hoitoon.

Lisätietoja: Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345