Elämän lopun hoidon ja toimenpiteiden terminologia

Kansalaisaloite eutanasialaiksi on jälleen tuonut elämän lopun hoidon ja eri toimenpiteistä keskustelun ajankohtaiseksi.  Lääkäriliitto on koonnut aihepiiriin liittyvää terminologiaa, jonka toivomme olevan avuksi, kun eutanasiasta keskustellaan. Terminologiakatsauksen on koonnut LL,TK Kalle Mäki, joka on Suomen Lääkäriliiton eettisen neuvottelukunnan jäsen.

Keskeiset termit:

Saattohoito ja palliatiivinen hoito

Saattohoito on kuoleman sallimista. Saattohoito on se osa palliatiivista hoitoa, joka ajoittuu kuoleman läheisyyteen viimeisille elinviikoille tai kuukausille.

Palliatiivisella hoidolla tarkoitetaan potilaan aktiivista kokonaisvaltaista hoitoa, jota annetaan, kun parantavan hoidon mahdollisuuksia ei enää ole. Se on elämänlaatua tukevaa kokonaishoitoa, jossa keskeistä on kivun ja muiden oireiden lievitys sekä psyykkisten, sosiaalisten ja eksistenstiaalisten/hengellisten tarpeiden huomioon ottaminen.

Hyvää saattohoitoa on osata luopua oikea-aikaisesti elämää ylläpitävistä hoidoista, kun ne eivät enää hyödytä potilasta vaan pikemminkin aiheuttavat kärsimystä.  Palliatiivinen sedaatio on osa saattohoitoa.

Eutanasia ja lääkäriavusteinen itsemurha

Eutanasia ja lääkäriavusteinen itsemurha tarkoittavat kuoleman tarkoituksellista tuottamista. Eutanasialla tarkoitetaan ”lääkärin tarkoituksellisesti suorittamaa potilaan surmaamista lääkkeitä antamalla tämän toistuvasta, vapaaehtoisesta ja oikeustoimikelpoisesta pyynnöstä”.

Lääkäriavusteinen itsemurha tarkoittaa tekoa, jossa ”lääkäri antaa apua henkilölle tämän vapaaehtoisesta ja kompetentista pyynnöstä itsemurhan suorittamiseksi saattamalla lääkkeitä yms. henkilön käyttöön, jotta tämä voi itse ne ottaa”.

Pidempi katsaus terminologiaan: Elämän lopun hoidon ja toimenpiteiden terminologiaa (pdf)