Lääkäriliiton oppaat

Viestinnän asiantuntija
cnhyvvan.cbuwnyn@ynnxnevyvvggb.sv

Toiminnot

Tuotamme jäsentemme tueksi erilaisia oppaita. Kirjautumalla sisään pääset lukemaan oppaita pdf-muodossa.

Palkkaopas

Palkkaoppaasta saat hyödyllisiä vinkkejä henkilökohtaisiin palkkaneuvotteluihin. Opas on tarkoitettu helpottamaan ja edistämään lääkärien omaa edunvalvontaa. Oppaaseen on koottu myös keskeiset asiat kunnallisesta lääkärisopimuksesta ja palkkaneuvotteluista yksityissektorilla. Päivitetty vuonna 2010.

Vakuutusopas

Oppaasta saat tietoja Lääkäriliiton jäsenetuihin kuuluvista potilasvakuutuksesta sekä vastuu- ja oikeusturvavakuutuksesta. Lisäksi oppaassa kerrotaan jäseniä varten tehdyistä edullisista vakuutussopimuksista Pohjolan kanssa. Mukana ovat tiedot myös yrittäjien työeläketurvasta. Päivitetty vuonna 2010. Vakuutusopas löytyy ainoastaan verkkoversiona.

Lääkäriksi ulkomaille

Oppaasta saat  käytännön neuvoja työnhakuun eri maissa. Suosituimpien Euroopan maiden lisäksi oppaasta löytyy perustiedot USA:sta, Kanadasta ja Australiasta. Julkaistu vuonna 2008.

Lääkäriksi kehitysyhteistyöhön

Oppaasta löydät koulutusta ja kanavia, joiden avulla on mahdollista hakeutua terveysalan kehitysyhteistyöhön. Oppaaseen on koottu myös käytännön kokemuksia kehitysyhteistyötehtävistä. Julkaistu ainostaan verkkoversiona vuonna 2009.

Ammatinharjoittajan opas

Ammatinharjoittajan oppaasta löydät perustiedot perinteisestä yksityislääkärin toiminnasta itsenäisenä ammatinharjoittajana. Oppaassa käsitellään ammatinharjoittamista koskevia säännöksiä, lupia ja ilmoituksia sekä yksityislääkärin palkkioita, kirjanpitoa, verotusta ja sosiaaliturvaa. Päivitetty vuonna 2010.

Veroilmoitusopas

Veroilmoitusoppaasta saat apua lääkärin vuoden 2014 veroilmoituksen täyttämiseen. Opas on kirjoitettu helmikuussa 2015 ennen kuin Verohallinnon ohjeet esitäytetystä veroilmoituksesta ovat ilmestyneet. Otathan huomioon, että oppaassa saattaa siitä syystä olla joitain eroavuuksia lopullisen esitäytetyn veroilmoituksen ja Verohallinnon täyttöoppaan kanssa.

Perussäännöt ja ohjeet

Lääkäriliiton luottamustehtävissä toimiville tarkoitettu opas  sisältää muun muassa liiton säännöt, sovinto- ja kunniatuomioistuinten johtosäännön sekä valtuuskunnan vaali- ja työjärjestyksen. Päivitetty vuonna 2009.

Lisää jäseniä koskevia ohjeita löytyy Lääkäriliiton julkaisemasta kirjasta Lääkärin etiikka. Muut liiton ohjeet löytyvät verkosta.

Liiton jäsenet voivat tilata painettuja oppaita sähköpostilla osoitteesta lomaketilaukset@laakariliitto.fi

Vakuutusoppaan painos on loppunut.

Liiton julkaisemat kirjat löydät täältä.