Undervisningspatienternas ställning

Den undervisande enheten bör skapa ett system där man förklarar undervisningssituationens karaktär för patienterna och begär deras samtycke att fungera som undervisningspatient. Då upplever patienten att den fritt får välja att ställa upp eller inte och att vården är av samma kvalitet oavsett om den tillåter studerandenas närvaro eller inte.

Undervisningspatienter ska alltid bemötas med respekt och uppskattning för deras deltagande. Positiva erfarenheter säkrar tillgången på undervisningspatienter även i framtiden.

För att vårdkvaliteten ska kunna upprätthållas är det nödvändigt att patienter deltar i den praktiska utbildningen av vårdpersonal. Det är viktigt att informera både allmänheten och patienterna om detta. Medverkan av patienter behövs i läkarutbildningen både vid hälsovårdscentraler och sjukhus. Patientens rättigheter är oförändrade oavsett om hen är en undervisningspatient eller inte. Lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992) förpliktar till att vården och behandlingen skall ges i samförstånd med patienten, och detta gäller även undervisningssituationer. Etiska frågor som då ska beaktas är informerat samtycke, kvalitetssäkring av både undersökning och behandling samt ansvarsfrågor.

SAMTYCKE TILL ATT VARA UNDERVISNINGSPATIENT

Med undervisningspatient avses en patient som medverkar i medicinsk utbildning och vårdutbildning som föremål för undervisningen. I lagen om patientens ställning och rättigheter finns inga specifika bestämmelser om undervisningspatienter. En patient som är föremål för undervisning ska enligt lagen ha gett sitt samtycke till det. Samtycke ska begäras personligen av patienten. Samtycke av en minderårig eller en person som enligt patientlagen har en funktionsnedsättning ska begäras av personens föräldrar eller hens lagliga företrädare, om inte patienten själv kan besluta i ärendet.

Enligt justitieombudsmannens beslutspraxis måste patienten ge sitt informerade samtycke (Dnr 3426/4/11, 3534/4/12, 1349/4/13 och 4435/4/15). När man ber en patient om hens informerade samtycke bör man också notera att det enligt 13 § i patientlagen krävs patientens skriftliga medgivande för att överlämna uppgifter som ingår i journalhandlingarna till en utomstående. Med utomstående avses i denna lag personer som inte vid verksamhetsenheten eller på uppdrag av den deltar i vården av patienten eller i andra uppgifter i samband med vården. I beslutspraxis vid Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna (EIT) har man också konstaterat att närvaron av studerande utan patientens uttryckliga samtycke kränkt patientens integritet (beslut Konovalova v., Ryssland 9.10.2014).

Den som begär samtycke av patienten ska på eget initiativ förklara undervisningssituationens natur och förlopp i huvuddrag samt dess betydelse som ett led i utvecklingen av yrkesskickligheten i vården. Patienten upplyses om att hen fritt får välja att ställa upp eller inte och att vården är av samma kvalitet oavsett om hen tillåter studerandena att delta eller inte.

Samtycket begärs tillräckligt tidigt i en lugn situation så att studerandena inte kan höra det. Patienten ska ges tid att förbereda sig för undervisningssituationen. Kravet på informerat samtycke gäller både patienter som behandlas på bäddavdelning (studerandedeltagande i läkarronder) och närvaron av studerande i mottagningssituationer för utbildningsändamål. Man måste informera patienten i förväg före mottagningen och begära hens samtycke till närvaro av studerande.

För patienter med bokad tid bör en förfrågan om samtycke till att vara undervisningspatient bifogas till kallelsebrevet. Då kan patienterna på förhand meddela om de godkänner studerandenas närvaro eller inte. Vissa patienter nekar till att vara undervisningspatienter. Av förståeliga skäl är tröskeln att delta i undervisningen högre vid känsligare ärenden, till exempel om patientbesöket är förknippat med sexuell hälsa eller psykiska problem.

Om undervisningssituationen innebär extra påfrestning för patienten eller om patienten har svårt att förstå undervisningens betydelse på grund av till exempel en psykiatrisk eller neurologisk sjukdom, missbruk eller anestesi, ska man vara speciellt noggrann när man begär informerat samtycke. Varje undervisande enhet måste skapa ett system som garanterar att patienterna informeras tillräckligt om undervisningssituationens karaktär och att samtycke begärs av varje patient.

KVALITETSSÄKRING OCH ANSVAR FÖR UNDERSÖKNING OCH VÅRD

I undervisningssituationer ansvarar samma läkare för undersökningarnas och vårdens kvalitet som för patienten i allmänhet. Före ett ingrepp i en undervisningssituation förklaras dels ingreppets betydelse och verkningar, dels undervisningens och studerandenas andel i händelseförloppet för patienten. Detta gäller även ingrepp där patienten är nedsövd.

Den som undervisar ska säkerställa att patienten har gett sitt samtycke och förstått undervisningssituationens förlopp. Läkaren ska dessutom se till att patientens rättigheter inte kränks i undervisningssituationen. De undervisande läkarna är i allmänhet erfarna, och i undervisningssituationerna är det ofta möjligt att sätta sig in i patientens problem på ett djupare plan än vid en vanlig mottagning. De flesta patienterna upplever studerandenas grundlighet som någonting positivt.

BEMÖTANDE AV UNDERVISNINGSPATIENT

Medicinska lärare ska särskilt ge akt på läkaretiken och vinnlägga sig om ett kollegialt uppträdande. Läraren ska bemöta patienten finkänsligt och vänligt, medveten om att hen för sina studerande är en förebild för patient-läkarrelationen. Studerandena ska å sin sida, medvetna om situationens unika karaktär för patienten, respektera patienten och uppföra sig sakligt. Patientens integritetsskydd får inte äventyras av undervisningen.

På grund av stämningen i undervisningssituationerna är det skäl att hålla undervisningsgrupperna tillräckligt små. Läraren avgör hur många studerande det är rimligt att låta undersöka en och samma patient.

Alla medverkande ska med sitt personliga uppträdande bidra till att skapa en positiv bild av undervisningssituationen och visa patienten respekt för hens insats för att utveckla yrkesskickligheten inom vården. Undervisningspatienterna ska också ges möjlighet att ge respons om undervisningssituationen.

STUDIEMATERIAL

Med studiematerial avses fotografier, videor, röntgenbilder o.d. av patienten som används i undervisningen. Också dokument och delar av dokument som beskriver patienten räknas som studiematerial.

Att skapa, använda och förvara studiematerial om en patient förutsätter hens informerade samtycke ifall hen kan identifieras i materialet. Samtycke av en minderårig eller en person som enligt patientlagen har en funktionsnedsättning ska begäras av personens föräldrar eller hens lagliga företrädare, om inte patienten själv kan besluta i ärendet.

Studiematerialet ska behandlas tekniskt så att patientens identifieringsuppgifter inte visas i undervisningssituationen. Det är också skäl att kontrollera inspelningarnas metadata, som kan innehålla information som möjliggör identifiering av patienten. Rätten att använda studiematerialet anses höra till undervisningspersonalen inom vederbörande specialitet. Då studiematerial om patienter lagras i digitala undervisningsmiljöer ska särskild noggrannhet och försiktighet iakttas. Det är bra att komma ihåg att patienten har rätt att se loggdata om vem som har tittat på hens journalhandlingar (inklusive fotografier, röntgenbilder) (se Patientjournalen).

LÄS MER
Vehmanen M. Opetuspotilas ansaitsee täyden huomion, Finlands Läkartidning 2012;67:3784–5.

 

© Finlands Läkarförbund 2021