Opetuspotilaan asema

Opettavan yksikön tulee luoda järjestelmä, jossa potilaille selvitetään opetustilanteen luonne ja kysytään heidän suostumustaan opetuspotilaiksi. Silloin potilas kokee, että hän voi vapaasti päättää suostumuksestaan ja saa samantasoisen hoidon riippumatta siitä, salliiko hän opiskelijoiden mukanaolon vai ei.

Opetuspotilaan kohtelun tulee olla kaikin puolin kunnioittavaa ja hänen osallistumistaan arvostavaa. Myönteiset kokemukset varmistavat opetuspotilaiden saannin myös vastedes.

Terveydenhuollon laadun ylläpitämiseksi on välttämätöntä, että potilaat osallistuvat terveydenhuoltohenkilökunnan käytännön koulutukseen. Tästä on tärkeää tiedottaa sekä yleisölle että potilaille. Lääkäreiden koulutuksessa tarvitaan yhteistyötä potilaiden kanssa terveyskeskuksissa ja sairaaloissa. Potilaan oikeudet ovat samat riippumatta siitä, onko hän opetuspotilas vai ei. Potilaslaki (785/1992) velvoittaa lääkäriä hoitamaan potilasta yhteisymmärryksessä hänen kanssaan, ja tämä koskee myös opetustilanteita. Tilanteessa huomioon otettavia eettisiä kysymyksiä ovat tietoon perustuva suostumus, tutkimuksen ja hoidon laadun varmistaminen sekä vastuukysymykset.

SUOSTUMUS OPETUSPOTILAAKSI

Opetuspotilaalla tarkoitetaan potilasta, joka osallistuu lääketieteen ja hoitotyön opiskelijoiden koulutukseen opetuksen kohteena. Potilaslaissa ei ole erikseen säännelty opetuspotilaiden asemaa. Opetuksen kohteena oleminen edellyttää lain mukaan, että potilas on siihen suostunut. Potilaalta kysytään henkilökohtaisesti hänen suostumustaan. Alaikäisen tai potilaslain mukaan vajaakykyiseksi katsottavan potilaan suostumus kysytään hänen vanhemmaltaan tai lailliselta edustajaltaan, jos potilas ei itse kykene päättämään asiaa.

Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisukäytännön mukaan potilaan suostumuksen on oltava tietoon perustuva (Dnrot 3426/4/11, 3534/4/12, 1349/4/13 ja 4435/4/15). Kun potilaalta pyydetään tietoon perustuvaa suostumusta, on myös huomioitava, että potilaslain 13 §:n mukaan potilasasiakirjoihin sisältyvien tietojen antamiseen sivulliselle tarvitaan potilaan kirjallinen suostumus. Sivullisella tarkoitetaan muita kuin asianomaisessa toimintayksikössä tai sen toimeksiannosta potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvia henkilöitä. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) ratkaisukäytännössä on myös todettu, että opiskelijoiden läsnäolo ilman potilaan nimenomaista suostumusta rikkoi potilaan yksityisyyden suojaa (ratkaisu Konovalova v. Venäjä 9.10.2014).

Suostumusta kysyttäessä potilaalle selvitetään oma-aloitteisesti opetustilanteen luonne ja kulku pääpiirteissään sekä sen merkitys osana lääketieteellisen ja hoitotyön ammattitaidon kehittämistä. Potilaalle kerrotaan, että hän voi vapaasti päättää suostumuksestaan ja että hän saa samantasoisen hoidon riippumatta siitä, salliiko hän opiskelijoiden osallistua hoitotilanteeseen vai ei.

Suostumus kysytään riittävän varhain rauhallisessa tilanteessa niin, että opiskelijat eivät ole kuulemassa. Potilaalle annetaan aikaa valmistautua opetustilanteeseen. Tietoisen suostumuksen vaatimus koskee sekä sairaaloiden vuodeosastolla hoidettavia potilaita (opiskelijoiden osallistuminen potilaskierroille) että opiskelijoiden läsnäoloa vastaanottotilanteessa opetustarkoituksessa. Asiasta tulee informoida potilasta etukäteen ennen vastaanottoa ja pyytää hänen suostumuksensa opiskelijoiden läsnäoloon.

Ajanvarauspotilaille tulisi liittää ajanvarauskirjeeseen tiedustelu suostumuksesta opetuspotilaaksi. Heillä on tällöin mahdollisuus etukäteen ilmoittaa, sallivatko he opiskelijoiden mukanaolon. Osa potilaista kieltäytyy olemasta opetuspotilaana. Kynnys osallistua opetukseen on ymmärrettävästi korkeampi arkaluonteisissa asioissa, esimerkiksi potilaan käynnin liittyessä seksuaaliterveyteen tai psyykkisiin ongelmiin.

Tietoon perustuvan suostumuksen pyytämisessä on noudatettava erityistä huolellisuutta, jos opetus merkitsee ylimääräistä rasitusta tai jos potilaalla on vaikeuksia ymmärtää opetuksen merkitystä esimerkiksi psykiatrisen tai neurologisen sairauden, päihteiden käytön tai anestesian vuoksi. Kunkin opettavan yksikön on luotava järjestelmä, joka varmistaa, että potilasta informoidaan riittävästi opetustilanteen luonteesta ja suostumus kysytään jokaiselta opetuspotilaalta.

TUTKIMUKSEN JA HOIDON LAADUN VARMISTAMINEN JA VASTUU

Opetustilanteessa potilaan tutkimusten ja hoidon laadusta vastaa sama lääkäri, joka muutenkin vastaa potilaasta tässä tilanteessa. Ennen toimenpidettä potilaalle selvitetään opetustilanteessa suoritettavan toimenpiteen merkitys ja vaikutukset sekä opetuksen ja opiskelijoiden osuus tapahtumien kulkuun. Tämä koskee myös anestesiassa suoritettavia toimenpiteitä.

Opetusta antavan henkilön on varmistettava, että potilas on antanut suostumuksensa ja ymmärtänyt selostuksen perusteella opetustilanteen tapahtumat. Lääkärin on lisäksi valvottava, että opetustilanteessa toimitaan potilaan oikeuksia loukkaamatta. Opetuksesta vastaavat lääkärit ovat yleensä kokeneita, ja opetustilanteessa on usein mahdollista paneutua potilaan ongelmaan perusteellisemmin kuin tavallisella vastaanotolla. Useimmiten potilaat kokevat opiskelijoiden perusteellisuuden myönteisesti.

OPETUSPOTILAAN KOHTELU

Opettajien on kiinnitettävä erityistä huomiota lääkärin etiikkaan ja kollegiaaliseen käytökseen. Opettajana toimivan lääkärin tai käytännön ohjaajan on kohdeltava opetuspotilasta hienotunteisesti ja ystävällisesti, muistaen toimivansa potilas–lääkärisuhteen mallina opiskelijoille. Vastaavasti opiskelijoiden velvollisuus on kunnioittaa potilasta ja heidän on toimittava opetustilanteessa asiallisesti ymmärtäen tilaisuuden ainutkertaisuuden potilaan kannalta. Potilaan tietosuoja ei saa vaarantua opetuksen vuoksi.

Opetustilanteen ilmapiirin takia opetusryhmien koko on syytä pyrkiä pitämään riittävän pienenä. Opettaja harkitsee, kuinka monen opiskelijan voi kohtuudella sallia tutkivan samaa potilasta.

Kaikkien asianosaisten on omalla käytöksellään edesautettava myönteisen kuvan syntymistä opetustilanteesta ja osoitettava potilaalle arvostavansa hänen panostaan lääketieteellisen ja hoitotyön ammattitaidon kehittämisessä. Opetuspotilaalle on myös varattava mahdollisuus antaa palautetta opetustilanteesta.

OPETUSMATERIAALI

Opetusmateriaalilla tarkoitetaan opetuksessa käytettäviä potilaasta otettuja valokuvia, videoita, röntgenkuvia ja muita vastaavia tallenteita sekä asiakirjoja ja niiden osia.

Potilasta koskevan opetusmateriaalin luominen, käyttäminen ja säilyttäminen edellyttävät potilaan tietoista suostumusta, jos potilas voidaan tunnistaa tallennetusta materiaalista. Jos kyseessä on alaikäinen tai potilaslain mukaan vajaakykyiseksi katsottava potilas, suostumus kysytään hänen vanhemmaltaan tai lailliselta edustajaltaan, jos potilas itse ei kykene antamaan tietoista suostumusta.

Opetusmateriaalia on käsiteltävä teknisesti niin, että opetustilanteessa potilaan tunnistetiedot on häivytetty. Tallenteista on syytä tarkistaa myös metatiedot, jotka voivat sisältää potilaan tunnistamisen mahdollistavia tietoja. Opetusmateriaalin käyttöoikeus katsotaan olevan kyseisen erikoisalan opetushenkilökunnalla. Erityistä huolellisuutta ja harkintaa on käytettävä tallennettaessa potilasta koskevaa opetusmateriaalia sähköisiin opetusympäristöihin. On hyvä muistaa, että potilaalla on oikeus nähdä lokitiedot, kuka hänen potilastietojaan (ml. valokuvat, röntgenkuvat) on katsonut. (Ks. Potilasasiakirjat)

LISÄTIETOJA
Vehmanen M. Opetuspotilas ansaitsee täyden huomion, Suomen Lääkärilehti 2012;67:3784–5.

 

© Suomen Lääkäriliitto 2021