Esteettiset hoidot

Esteettisissä hoidoissa on noudatettava samoja eettisiä periaatteita kuin muussa potilaan hoidossa.

Esteettisten hoitojen mainonnan ja markkinoinnin on oltava vastuullista, eikä se saa edistää epärealistisia odotuksia hoidon tuloksista.

Esteettiset hoidot ovat yleistyneet. Nuoruuden ja kauneuden ihannointi heijastuu terveydenhuollon ammattilaisiin kohdistuviin vaatimuksiin ja lisää esteettisen hoidon kysyntää. Tämä näkyy sekä lääkäreiden että hammaslääkäreiden työssä.

Esteettisellä kirurgialla tarkoitetaan plastiikkakirurgiaa, jossa palvelun ostajan ulkonäkö pyritään muuttamaan hänen toiveidensa mukaiseksi. Korjaavassa kirurgiassa puolestaan pyritään palauttamaan ulkonäkö mahdollisimman lähelle alkuperäistä esimerkiksi sairauden jälkeen tai korjaamaan synnynnäisiä rakennepoikkeamia. Esteettisellä hoidolla tai hammashoidolla tarkoitetaan ei-terapeuttista toimenpidettä, joka tehdään muusta syystä kuin vamman, sairauden tai rakennepoikkeaman hoitamiseksi ja jonka yksinomainen tarkoitus on henkilön ulkonäön parantaminen tai muuttaminen.

Esteettistä kirurgiaa tai muita esteettisiä hoitotoimenpiteitä ei yleensä tehdä julkisissa terveydenhuollon yksiköissä. Esteettisen kirurgian ja hoitojen palvelut ovat tavallisesti arvonlisäverollisia palveluja, ellei niiden suorittamiseen ole lääketieteellistä tai hammaslääketieteellistä syytä. Esteettisiä hoitoja antavat lääkärit ja hammaslääkärit, mutta myös muut palveluntarjoajat, joiden kliininen tausta ja koulutus vaihtelevat. Hoitoja antavat myös henkilöt, joilla ei ole terveydenhoitoalan koulutusta.

Hoitoja antavilla palveluntarjoajilla on oltava toimintaansa tarvittavat viranomaisluvat sekä kuhunkin toimenpiteeseen riittävät tiedot, taidot ja kokemus. Esteettisiä hoitoja voi antaa vain lääketieteellisesti turvallisissa olosuhteissa hoitotiloissa, jotka ovat riittävästi varustettuja ja joissa on asianmukainen henkilöstö sekä lääkkeet ja laitteet, joilla voidaan hoitaa henkeä uhkaavia allergisia reaktioita ja muita mahdollisia komplikaatioita.

Saatavilla oleviin esteettisiin hoitoihin sisältyy laaja kirjo erilaisia toimenpiteitä kirurgisista toimenpiteistä injektioihin ja erilaisiin ihohoitoihin. Hammashoidossa pelkästään ulkonäölliset toimenpiteet vaihtelevat hampaiden valkaisemisesta vaativiin proteettisiin toimenpiteisiin tai esimerkiksi hammaskoruihin.

Hammaslääkärin antama hoito sisältää usein toimenpiteitä, jotka samalla kohentavat potilaan ulkonäköä. Hyvälaatuisen korjaavan hammashoidon lopputulos on monesti myös esteettinen. Esimerkiksi proteettisena hoitona toteutettu purennan kokonaisvaltainen kuntoutus tai purentatoiminnalle haittaa aiheuttavan purentavirheen korjaaminen oikomishoidolla tuottaa potilaalle terveyshyötyä mutta parantaa myös ulkonäköä. Tällaiset hoidot voivat vaikuttaa huomattavasti potilaan psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Yksinomaan esteettisen ja toisaalta hyvälaatuisen hammashoidon välille ei aina ole helppoa vetää rajaa. Hammaslääkäri joutuu pohtimaan antamansa hoidon terveyshyötyä ja hoidon hammaslääketieteellisiä perusteita.

Kehonkuva vaikuttaa itseluottamukseen ja mielenterveyteen ja on olennainen osa kokonaisterveyttä ja hyvinvointia. Median luoma kuva ”täydellisistä vartaloista” tai ”täydellisestä hammasrivistöstä” on kuitenkin muodostunut normiksi, ja tämä osaltaan vaikuttaa siihen, että joillekin ihmisille kehittyy epärealistinen ja epäterve kehonkuva. Lääkäreillä ja hammaslääkäreillä on tärkeä rooli epäterveiden kehonkuvien tunnistamisessa ja sen arvioimisessa, milloin niihin mahdollisesti liittyviä häiriöitä on tarpeen korjata lääketieteellisin tai hammaslääketieteellisin keinoin. Tarvittaessa lääkärin ja hammaslääkärin pitäisi selvittää esteettistä muutosta haluavan potilaan motiivi tai erityisen poikkeava käsitys kehostaan ja lähettää potilas asiantuntijan arvioon ennen laajempia hoitoja.

Esteettisissä hoidoissa on noudatettava samoja eettisiä periaatteita kuin potilaan muussa hoidossa. Potilaan arvoa, koskemattomuutta ja hänen tietojensa luottamuksellisuutta on aina kunnioitettava. Potilaan perusteellinen tutkiminen on välttämätöntä ennen esteettistä hoitoa. Lääkärin ja hammaslääkärin on otettava huomioon kaikki yksittäisen potilaan fyysiset ja psyykkiset tekijät, joiden takia vahingon riski suhteessa mahdollisesti saavutettavaan hyötyyn voi olla suurentunut. Jos riski ei ole hyväksyttävä, lääkärin ja hammaslääkärin eettinen velvollisuus on kieltäytyä antamasta hoitoa. Aivan erityisesti tämä koskee alaikäisten hoitoa.

Alaikäiset voivat tarvita esteettisiä hoitoja, tai he voivat hyötyä niistä, mutta heille ei pitäisi tehdä toimenpiteitä, jotka johtuvat pelkästään ulkonäöllisistä syistä. Jos esteettisiä hoitoja poikkeuksellisesti annetaan alaikäisille, ne pitää tehdä tarkan harkinnan perusteella ja vain, jos hoidon tavoitteena on välttää kehoon kohdistuvaa negatiivista huomiota eikä niinkään saada positiivista huomiota. Arvioinnissa on otettava huomioon kaikki asiaankuuluvat lääketieteelliset ja hammaslääketieteelliset tekijät, kuten kasvaako potilas vielä tai pitääkö toimenpide toistaa myöhemmin.

Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Ennen suostumuksen pyytämistä lääkärin ja hammaslääkärin on annettava potilaalle tietoa kaikista hoitoon liittyvistä relevanteista asioista, muun muassa siitä, miten toimenpide tehdään ja mitkä ovat mahdolliset riskit. Lisäksi on kerrottava, että monet näistä toimenpiteistä ovat peruuttamattomia. Potilaalle pitää antaa riittävästi aikaa harkita tietoja ennen kuin toimenpide alkaa. Lääkärin ja hammaslääkärin on järjestettävä toimenpiteen jälkiseuranta ja mahdollisten komplikaatioiden hoito. Terveydenhuollon toimintana annettavia hoitoja koskevat säännökset potilasasiakirjojen laatimisesta.

Esteettisten hoitojen mainonnan ja markkinoinnin on oltava vastuullista ja noudatettava lääkäripalveluja koskevia markkinointiohjeita. Mainonta ei saa edistää epärealistisia odotuksia hoidon tuloksista. Siinä ei saa käyttää taloudellisia kannustimia eikä epärealistisia tai muunneltuja valokuvia potilaista ennen ja jälkeen hoitojen. Esteettisten hoitojen mainontaa ja markkinointia ei saa kohdistaa alaikäisille. Palveluntarjoaja ei saa tarjota tai mainostaa lainoja esteettisten hoitojen rahoittamiseksi. (Ks. Lääkäripalvelujen markkinointi)

POTILASTAPAUS

Potilas on menettänyt yläetuhampaansa. Hammaslääketieteellisin perustein yläetuhampaan korvaaminen ei toiminnallisesti olisi yhtä tärkeää kuin esimerkiksi puuttuvan suuren poskihampaan korvaaminen. Kuitenkin nykyisin myös julkisessa suun terveydenhuollossa pidetään puuttuvan yläetuhampaan korvaamista itsestäänselvänä. Miten tämä on eettisesti perusteltavissa?

LISÄTIETOJA
Eurooppalainen standardi (SFS-EN 16372): Ulkonäkökirurgian palvelut. https://sales.sfs.fi/fi/index/tuotteet/SFS/CEN/ID2/1/354696.html.stx
FDI World Dental Federation: Dental Ethics Manual 2.
WMA Statement on Aesthetic Treatment 2014: https://www.wma.net/policies-post/wma-statement-on-aesthetic-treatment/