Teesi 7

Ammattitaidon ylläpito on jokaisen oikeus ja velvollisuus.

• Potilaan on voitava luottaa siihen, että lääkärillä on ajantasaiset tiedot ja taidot.

• Jatkuva kouluttautuminen, osaamisensa ylläpitäminen ja kehittäminen on välttämätöntä.

• Työnantajan tulee luoda edellytykset sille, että lääkäri voi ylläpitää ja kehittää tietojaan ja taitojaan.

• Työnantajan tulee tarjota lääkärille vähintään Lääkäriliiton suosittelemat 10 koulutuspäivää vuodessa.

Lääkärin peruskoulutus ja erikoistumiskoulutus antavat vankan pohjan lääkärin ammatissa toimimiseen. Ammattitaito myös kehittyy käytännön työssä läpi työuran. Riittävän ammattitaidon ylläpito ei kuitenkaan tapahdu automaattisesti, vaan lääkärin on oltava aktiivinen tietojensa ja taitojensa pitämisessä ajan tasalla.

Lääkärinvalassa lääkäri lupaa, että hän pitää jatkuvasti yllä korkeaa ammattitaitoaan ja arvioi työnsä laatua. Lääkäriliiton eettisten ohjeiden mukaan lääkärin tulee pitää yllä ja kartuttaa tietojaan ja taitojaan. Ammattitaidon ylläpitämistä edellyttää myös terveydenhuollon ammattihenkilöistä annettu laki: Terveydenhuollon ammattihenkilö on velvollinen ylläpitämään ja kehittämään ammattitoiminnan edellyttämiä tietoja ja taitoja sekä perehtymään ammattitoimintaansa koskeviin säännöksiin ja määräyksiin.

Lääketiede kehittyy koko ajan ja uusi tieto muuttaa hoitokäytäntöjä. Tämän vuoksi lääkärin on seurattava oman alansa julkaisuja ja osallistuttava koulutuksiin. Myös lääketieteellisen tutkimuksen tekeminen on lääkärille hyvä keino oman osaamisensa kehittämiseen ja syventämiseen. Lääkärin pitää käytännössä arvioida, mikä hoitolinja on olemassa olevan tutkimustiedon perusteella paras, ja osattava myös tieteellisesti perustella tämä potilaalle. Lääkärin ammattitaidon ylläpito mahdollistaa potilaiden diagnosoinnin ja hoidon antamisen kulloinkin käytettävissä olevan parhaan tiedon mukaisesti.

Potilasturvallisuus on taattava kaikessa terveydenhuollossa. Olennainen osa potilasturvallisuuden toteutumista on lääkärikunta, jonka tiedot ja taidot vastaavat kussakin terveydenhuollon toimintayksikössä edellytettäviä tehtäviä. Työnantajan on huolehdittava siitä, että jokainen yksikössä työskentelevä lääkäri voi ylläpitää ja kehittää osaamistaan. Lääkäriliiton suosituksen mukaan työnantajan tulee tarjota lääkärille vähintään 10 työpaikan ulkopuolista koulutuspäivää vuodessa. Käytännössä tämä tavoite ei ole kaikkialla vielä toteutunut, joten parantamisen varaa on.

Myös ammatinharjoittajana toimivan lääkärin on huolehdittava riittävästä osaamisestaan ja sen kehittämisestä. Erityisen tärkeää koulutuksiin osallistuminen ja ammattijulkaisujen seuraaminen on, jos lääkäri toimii yksin eikä muilta kollegoilta oppiminen tapahdu luontaisesti osana työyhteisön toimintaa.

Optimaalisesti toimivassa terveydenhuollossa jokainen lääkäri pitää osaamisensa ajan tasalla, jotta potilas saa turvallista ja laadukasta hoitoa. Työnantajat luovat edellytykset lääkärin osaamisen ylläpitämiselle ja kehittämiselle.