Diabeteksen hoito

Reeta Rintamäki
Suomen endokrinologiyhdistyksen sihteeri

Toiminnot

Erityispätevyys kannustaa diabetespotilaiden parissa työskenteleviä lääkäreitä hankkimaan systemaattisesti alan koulutusta. Erityispätevyys voidaan myöntää sisätautien, endokrinologian, lastentautien, yleislääketieteen tai muun alan erikoislääkärille.

Hyväksytty Lääkäriliiton hallituksessa 21.9.1994, tarkistettu 3.12.2007

Perustelut

Diabetes on tärkeä kansantauti, jota hoidetaan kaikilla terveydenhuollon tasoilla. On hyvin osoitettu, että diabeteksen hyvällä hoidolla voidaan vähentää tautiin liittyviä lisäsairauksia ja niiden yhteiskunnalle aiheuttamia kustannuksia. Diabeteksen hoidon erityispätevyys lisää osaltaan diabeteksen hoidon arvostusta maassa ja tukee taudin hoidossa erityisosaamiseen perustuvaa keskittämistä sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa.

Diabeteksen erityispätevyys kannustaa diabetespotilaiden parissa työskenteleviä lääkäreitä systemaattisesti hankkimaan alan koulutusta ja se voi myös toimia palkkauksessa perusteena henkilökohtaisen "tieto-taito" lisän myöntämiselle. Diabeteksen erityispätevyys vastaa sisällöltään ja tavoitteeltaan Suomen Lääkäriliiton erityispätevyyksille asettamia tavoitteita.

Erityispätevyyden myöntämisperusteet

Diabeteksen hoidon erityispätevyys voidaan hakemuksesta myöntää sisätautien, endokrinologian, lastentautien, yleislääketieteen ja muun alan erikoislääkärille, joka täyttää ehdotuksessa esille tuodut seuraavat kelpoisuusehdot. Erityispätevyyden myöntämisen jälkeen asianomainen lääkäri käyttää saamastaan pätevyydestä nimitystä "diabeteksen hoidon erityispätevyys".

1. Hakija on toiminut vastuullisena diabetespotilaiden hoitavana sairaalalääkärinä, terveyskeskuslääkärinä tai lääkärinä Diabeteskeskuksessa tai siihen rinnastettavassa laitoksessa vähintään seuraavan ajan:

• päätoimisena (4pv/viikko) 2 vuotta
  • osatoimisena (2pv/viikko) 4 vuotta
  • 1 pv/viikko 8 vuotta

Hakijan tulee itse erillisessä liitteessä laskea, minkä verran työnkuva on sisältänyt  palvelukseksi hyväksyttävää diabetestyötä (esimerkiksi 40% viikkotyöajasta).  Esimieheltä pyydetään allekirjoitus tähän.

2. Hakija on diabeteslääkärin ohjauksessa perehtynyt vähintään kuuden kuukauden ajan alan kirjallisuuteen ja osallistunut diabetespotilaiden käytännön hoitoon diabeteksen erityispätevyyden vaatimusten mukaisesti (lasten ja nuorten diabeteksen hoidon osalta soveltuvat kohdat mukaan lukien). Ohjaajan vapaamuotoisella kirjallisella todistuksella selvitetään miten hakijan perehtyneisyys on arvioitu ja miten käytännön potilasohjaus on toteutunut.

Erityispätevyyden edellyttämät diabeteksen hoidon sisältöalueet (pdf)

3. Hakija on hankkinut riittävän diabeteksen teoreettisen koulutuksen kotimaisista ja ulkomaisista alan koulutustilaisuuksista. Koulutettavan on yhteensä hankittava 40 koulutuspistettä, joita myönnetään eri koulutustilaisuuksista seuraavasti:

Erikoislääkäriyhdistysten järjestämät koulutustilaisuudet diabeteksesta (esim. Suomen Endokrinologiyhdistyksen järjestämät Endopäivät tai lääketiedepäivillä pidetyt kurssit) 2 p/päivä ja 1 p 1/2 päivää (4 tuntia) (Endopäivistä voidaan myöntää maksimissaan 2 p/vuosi),  valtakunnallinen diabetespäivä 2 p/päivä, terveyskeskuslääkäreille suunnatut Diabeteskeskuksen kurssit 2 p/päivä, ulkomaiset alan kokoukset (ADA, EASD, IDF, SSSD tai niihin rinnastettavat) 2 p/päivä, 1 p/½ päivää sekä yliopistojen hyväksymät diabeteskoulutukset.  Esimerkiksi EASD:n kokouksesta myönnetään 8 pistettä. Lääkeyritysten järjestämää koulutusta ei hyväksytä missään muodossa Muista kuin EASD-, ADA- ja IDF-kokouksista hakemuksen liitteenä tulee olla ohjelma, josta myös näkee laajuuden lisäksi, minkä verran se on sisältänyt diabeteskoulutusta. Takautuvasti koulutuspisteitä voidaan myöntää 7 vuoden ajalta.

4. Diabeteksen hoidon erityispätevyyden myöntäminen ei edellytä kirjallista kuulustelua.

Erityispätevyyden myöntäminen

Oikeutta diabeteksen hoidon erityispätevyyteen haetaan Suomen Lääkäriliitolta ja pätevyyden myöntää liiton varatoiminnanjohtaja. Hakemus toimitetaan ensin Suomen Endokrinologiyhdistyksen sihteerille. Suomen Endokrinologiyhdistyksen johtokunnan nimeämät asiantuntijat, joiden tulee olla yliopiston dosentteja, antavat lausunnon kunkin hakijan kelpoisuudesta.

Hakemus (word-muodossa) toimitetaan ensin Suomen Endokrinogiyhdistyksen sihteerille.

Hakemuksessa käytännön palvelu todistetaan työnantajan antamalla todistuksella, josta ilmenevät palvelun kesto ja luonne (ks. kohta 1).

Yhteyshenkilö

Diabeteksen hoidon erityispätevyyttä koskevissa kysymyksissä voi ottaa yhteyttä Suomen Endokrinologiyhdistyksen sihteeriin Reeta Rintamäkeen, etunimi.sukunimi@kuh.fi

Lisätietoja vastuuyhdistyksen toiminnasta Suomen Endokrinologiyhdistyksen kotisivuilta.