UM:n hankkeisiin konsulttiyritysten kautta

Ulkoministeriön kahdenvälisiin terveyshankkeisiin töihin haluavien suomalaisten lääkärien kannattaa ottaa suoraan yhteyttä konsulttiyrityksiin. Ne toteuttavat myös kansainvälisten järjestöjen kenttähankkeita.

Konsulttiyritykset keräävät tietoja eri alan ammattilaisista asiantuntijarekisteriinsä ja ottavat tarjouksia valmistellessaan yhteyttä sopiviin asiantuntijoihin. Suomen ulkoasiainministeriö järjestää tarjouskilpailun hankkeiden tukipalveluista, jolloin tarjouksen jättävät konsulttiyritykset esittävät oman toteutussuunnitelmansa ja nimeävät siihen asiantuntijaehdokkaansa.

Asiantuntijat osallistuvat tiiviisti tarjouksen tekemiseen, ovat mukana haastatteluissa ja neuvottelevat työsopimuksensa suoraan konsulttiyritysten kanssa. Konsulttiyritysten asiantuntijatiimit ovat nykyisin usein kansainvälisiä eli niissä on sekä suomalaisia, ulkomaalaisia että paikallisia asiantuntijoita. Asiantuntijat työskentelevät yleensä sopimuksen allekirjoittaneen valtion laitoksissa tai organisaatioihin kuten terveysministeriöissä. He toimivat mm. hallinto-, suunnittelu- ja/tai opetustehtävissä osana paikallista järjestelmää ja vastaavat osaltaan hankkeen etenemisestä, monitoroinnista ja raportoinnista, usein paikallisen yhteistyökumppaninsa kanssa.

Edellytyksiä kahdenvälisiin terveyshankkeisiin

• Alan vankka työkokemus, useimmiten ainakin 10 vuoden ajalta
  • Aikaisempi kokemus kehitysyhteistyötehtävistä
  • Hyvä suullinen ja kirjallinen kielitaito: englanti aina, mahdollisesti portugali (esim. Mosambik) tai espanja (esim. Nicaragua)
  • Suomen kehityspolitiikan perusperiaatteiden tuntemus

Suomen ulkoministeriö rahoittaa myös muita kansainvälisiä asiantuntijatehtäviä, joista saa lisätietoja ulkoasianministeriön rekrytointisivuilta.

Kannattaa olla itse aktiivinen ja vierailla mm. kansainvälisten järjestöjen rekrytointisivuilla säännöllisesti.

Rajaa opas