Lääkärit ilman rajoja

Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1999 saanut Lääkärit ilman rajoja (Médecins sans Frontières) on puolueeton lääketieteellinen humanitaarinen avustusjärjestö. Se toimii näkyvästi vaikeissakin olosuhteissa auttaen erilaisten konfliktien, sotien, tulvien, maanjäristysten ja muiden katastrofien uhreja poliittiseen vakaumukseen, uskontoon tai etniseen taustaan katsomatta. Vuonna 1971 perustettu järjestö toimii yli 60 maassa.

MSF on yksi maailman suurimpia lääketieteellisiä avustusjärjestöjä ja työllistää noin 31 000 paikallista ja 2 700 kansainvälistä työntekijää. Avustusprojektit kriisialueilla lisäävät turvallisuusriskejä. Siksi järjestö panostaa riskienhallintaan ja avustustyöntekijät sitoutuvat noudattamaan tiukkoja turvallisuusohjeita.

Järjestö rekrytoi työntekijöitä erilaisiin tehtäviin. Suomalaiset voivat hakea työhön Tukholman toimiston kautta. Keskimääräinen toimeksianto on puolesta vuodesta vuoteen. Työntekijöiden edestakaiset matkat työkohteeseen maksetaan, samoin heidän elinkustannuksensa siellä. Järjestö huolehtii myös vakuutuksista. Ensimmäisen vuoden kuukausipalkka on 1475 euroa (tieto tammikuulta 2016), jonka jälkeen sitä korotetaan MSF:n palkkataulukon mukaisesti.

MSF tarvitsee palvelukseensa runsaasti terveydenhuollon ammattilaisia: yleislääkäreitä, lastenlääkäreitä, gynekologeja, anestesialääkäreitä, kirurgeja, sairaanhoitajia, anestesiahoitajia, leikkaushoitajia, kätilöitä, psykologeja, epidemiologeja, bioanalyytikoita, farmaseutteja ja fysioterapeutteja. MSF ottaa tehtäviinsä myös vastavalmistuneita lääkäreitä. Terveydenhuoltohenkilöstön lisäksi MSF rekrytoi hallinto- ja logistiikkahenkilöstöä huolehtimaan mm. tiloista, laitteista, kuljetuksista ja talousasioista.

Koska projekteissa on työntekijöitä eri maista, järjestö arvostaa erilaisissa kulttuureissa hankittua työkokemusta. Englannin kielen lisäksi hyötyä on erityisesti ranskan, arabian ja persian kielen taidosta. Työolosuhteet ovat usein vaikeat ja asuminen alkeellista. Työ edellyttää hyvää fyysistä ja psyykkistä terveyttä, yhteistyökykyä ja taitoa toimia tehokkaasti suuren työpaineen keskellä nopeasti muuttuvissa tilanteissa.

Järjestön lähin toimisto on Ruotsissa, jossa suomalaiset rekrytoidaan avustusprojekteihin. Hakijat haastatellaan henkilökohtaisesti ennen heidän hyväksymistään järjestön tehtäviin ja lisäksi heille järjestetään perehdyttämiskurssi:https://laakaritilmanrajoja.fi/tule-meille-toihin/ .Tietoa rekrytoinnista löytyy toistaiseksi vain ruotsiksi, mutta sivut käännetään lähitulevaisuudessa englanniksi. Järjestön kansainvälisilta nettisivuilta löytyy uutisia ja raportteja englanniksi: www.msf.org.

Rajaa opas