Asiantuntijaksi EU:n kehitysyhteistyöhön

Suomalaiset voivat osallistua EU:n kehitysyhteistyöhön joko itsenäisinä asiantuntijoina, jotka EU:n kehitysapua hallinnoiva EuropeAid suoraan palkkaa erilaisiin tehtäviin, tai EU:n rahoittamien ja toteuttamien kahdenvälisten hankkeiden kautta.

EuropeAid etsii aika ajoin soveltuvia ehdokkaita työtehtäviin päätoimipaikkaansa Brysselissä ja edustustoihinsa eri puolilla maailmaa. Rekrytointijärjestelyistä vastaa Euroopan yhteisöjen henkilöstövalintatoimisto EPSO. Vakinaisten virkamiesten lisäksi palvelukseen voidaan ottaa sopimussuhteisia ja väliaikaisia toimihenkilöitä, harjoittelijoita ja kansallisia asiantuntijoita. Lisätietoja löytyy EuropeAidin ja EPSO:n Internet-sivuilta.

EU:n kehitysyhteistyöhankkeisiin asiantuntijaksi voi hakeutua olemalla yhteydessä eurooppalaisiin konsulttiyrityksiin, jotka kilpailevat hankkeiden asiantuntijapalveluiden ja toteutuksen tarjouskilpailuissa. Samalla tavalla voi löytyä tilaisuus osallistua EU:n Keski- ja Itä-Euroopan ja Keski-Aasian maiden kehityshankkeiden toteutukseen.

DG RELEX
DG DEV