Jäsenmaksut kuluvana vuonna

Päivi Häkkinen
Talouskoordinaattori

Toiminnot

Lääkäriliiton jäsenmaksu on tänä vuonna 512 euroa.  Sillä saat kaikki liiton tarjoamat palvelut ja se sisältää myös Lääkärien työttömyyskassan maksut. Kassan jäsenyyttä sinun on haettava erikseen.

Miten maksan jäsenmaksun?

Jäsenmaksun voi suorittaa yhdessä erässä, mutta se on mahdollista maksaa myös kolmessa erässä. Mikäli jäsenmaksun maksaa erissä, on käytettävä samaa laskua ja viitenumeroa kaikissa maksusuorituksissa (toisesta ja kolmannesta erästä ei lähetetä laskuja). Eräpäivät ovat helmi-, maalis- ja huhtikuussa.

Jäsenmaksu on verotuksessa vähennyskelpoinen. Lääkäriliitto lähettää verottajalle selvityksen vuoden aikana liittoon kirjautuneista jäsenmaksuista.

Jäsenmaksun tasosta, porrastuksesta ja alennusperusteista päättää valtuuskunta.

Jäsenmaksualennus

Kahden edellisen vuoden aikana valmistuneet ja yli 70-vuotiaat saavat  alennuksen tai vapautuksen jäsenmaksusta automaattisesti ilman erillistä hakemusta. Myös opiskelijalle jäsenyys on automaattisesti maksuton.  Muilla perusteilla myönnettäviä alennuksia jäsenen on itse haettava.

Alennusperusteet, joiden perusteella voit hakea alennusta

• Eläkkeellä olevat ja eläkkeelle kuluvana vuonna jäävät, alennus seuraavan kalenterivuoden alusta (alennus 70 vuoden ikään asti, maksuvapautus seuraavan kalenterivuoden alusta)
  • Hoitovapaalla tai sairaan omaisen hoidon vuoksi yhtäjaksoisesti työelämästä vähintään puoli vuotta poissa
  • Työkyvyttömyyseläke tai kuntoutustuki vähintään puoli vuotta
  • Sairauspäivärahalla yhtäjaksoisesti vähintään puoli vuotta
  • Työtön yhtäjaksoisesti vähintään puoli vuotta
  • Ulkomailla pysyvästi tai vähintään vuoden yhtäjaksoisesti asuva, jona aikana ei tee lääkärintyötä Suomessa
  • Äitiys-, isyys- ja/tai vanhempainvapaalla yhtäjaksoisesti vähintään puoli vuotta

Jäsenmaksualennukset myönnetään kalenterivuodeksi kerrallaan lukuun ottamatta pysyviä alennuksia, esim. eläkeläiset. Kuluvan vuoden alennukset on haettava 30.9. mennessä. Alennus myönnetään sille vuodelle, jolle se suurimmaksi osaksi ajoittuu. Kahta alennusperustetta ei voi yhdistää (esim. äitiys- ja hoitovapaa). Voit hakea alennusta verkkopalvelun lomakkeella. Hakeminen edellyttää kirjautumista Fimnet-tunnuksella.

E-lasku helpottaa maksamista

E-lasku on helppo ja turvallinen sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka saa suoraan omaan verkkopankkiin. E-laskulla säästää aikaa ja välttää kirjoitusvirheitä, sillä laskun tietoja ei tarvitse itse näppäillä verkkopankissa. Eräpäivää ja summaa voi halutessaan muuttaa, eikä laskua veloiteta tililtä ilman hyväksyntää. E-lasku arkistoituu automaattisesti, ja sen voi tallentaa myös omalle koneelle.

• E-laskun tiedot ovat valmiina verkkopankissa, joten se tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä.
  • Useimmilla pankeilla palvelu on maksutonta tai sen käyttö sisältyy verkkopankin hintaan.
  • E-laskun tilaat omasta verkkopankistasi valitsemalla toimitustavaksi e-laskun. Tilauksessa pyydetään yksilöintitietoa (esim. asiakasnumeroa), Lääkäriliiton laskussa se on oma henkilötunnus
  • Pankeilla on käytössä erilaisia ratkaisuja e-laskun saapumisen ilmoittamisesta. Tarkista vaihtoehdot omasta pankistasi.
  • Lisää ohjeita löydät verkkopankkisi sivuilta tai Finanssipalvelujen keskusliiton sivuilta www.fkl.fi > e-lasku.
  • Lisätietoa Netpostin käytöstä: www.netposti.fi