Jäsenmaksut

Lääkäriliiton jäsenmaksu on tänä vuonna 484 euroa. Sillä saa kaikki liiton tarjoamat palvelut ja edut.

Jäsenmaksun voi suorittaa kerralla tai kahdessa erässä. Käytä aina viitenumeroa kaikissa maksusuorituksissa. Eräpäivät ovat tammi- ja huhtikuussa. Voit tarkistaa jäsenmaksusi Tietoni-palvelusta fimnet-tunnuksillasi.

Jäsenmaksu on vähennyskelpoinen verotuksessa. Lääkäriliitto lähettää verottajalle selvityksen vuoden aikana liittoon kirjautuneista jäsenmaksuista.

Jäsenmaksun tasosta, porrastuksesta ja alennusperusteista päättää valtuuskunta.

Alennukset jäsenmaksuista

Kahden edellisen vuoden aikana valmistuneet ja yli 85-vuotiaat saavat automaattisesti alennuksen tai vapautuksen jäsenmaksusta ilman erillistä hakemusta. Myös opiskelijalle jäsenyys on automaattisesti maksuton. Muilla perusteilla myönnettäviä alennuksia jäsenen on itse haettava.

Alennusperusteet, joiden perusteella voit hakea alennusta:

• Eläkkeellä olevat ja eläkkeelle kuluvana vuonna jäävät, alennus (50%) alkaa seuraavan kalenterivuoden alusta. Alennusta saa 85 vuoden ikään asti, maksuvapautus alkaa seuraavan kalenterivuoden alusta.
  • Eläkkeellä ja osa-aika eläkkeellä oleva jäsen voi hakea siirtoa uuteen eläkeläisjäsenluokkaan, jolloin jäsenmaksu on 25% täydestä jäsenmaksusta. Eläkeläisjäsenluokkaan kuuluva ei ole äänioikeutettu eikä vaalikelpoinen valtuuskunnan vaalissa. Siirtoa haetaan kuluvan vuoden aikana ja se astuu voimaan seuraavan kalenterivuoden alusta. Siirtymä jäsenmaksuluokasta toiseen on mahdollinen vain kerran vuodessa, kunkin kalenterivuoden alusta.
  • Hoitovapaalla tai sairaan omaisen hoidon vuoksi yhtäjaksoisesti poissa työelämästä vähintään puoli vuotta
  • Työkyvyttömyyseläke tai kuntoutustuki vähintään puoli vuotta
  • Sairauspäivärahalla yhtäjaksoisesti vähintään puoli vuotta
  • Työtön yhtäjaksoisesti vähintään puoli vuotta
  • Ulkomailla pysyvästi tai vähintään vuoden yhtäjaksoisesti asuva, jona aikana ei tee lääkärintyötä Suomessa
  • Raskaus- ja/tai vanhempainvapaalla yhteensä vähintään 120 arkipäivää saman lapsen osalta (vapaa voi koostua useammasta jaksosta). Alennus myönnetään sille vuodelle, jolle raskaus- ja/tai vanhempainvapaa suurimmaksi osaksi ajoittuu.
  • Apurahatutkijana työskentelevä yhtäjaksoisesti vähintään puoli vuotta

Jäsenmaksualennukset myönnetään kalenterivuodeksi kerrallaan lukuun ottamatta pysyviä alennuksia. Kuluvan vuoden alennukset olisi haettava 30.9. mennessä. Alennus myönnetään sille vuodelle, jolle se suurimmaksi osaksi ajoittuu. Kahta alennusperustetta ei voi yhdistää (esim. äitiys- ja hoitovapaa).
Voit hakea alennusta verkkopalvelussa Fimnet-tunnuksella.

Usein kysyttyä

• Miten eroan yhdistysjäsenyydestä?

• Miten maksan jäsenmaksun?

• Milloin ja miten voin liittyä Lääkäriliittoon?

• Miten eroan Lääkäriliitosta?

• Mitä opiskelijajäsenyys maksaa?

• Voinko liittyä Lakimiesten ja Lääkärien työttömyyskassaan jo opiskeluaikana?

• Kuuluuko matkavakuutus liiton jäsenmaksuun?

• Miten voin tilata liiton leimasimen?

• Mikä on Fimnet?

• Leimasin katosi tai varastettiin, minne siitä pitää ilmoittaa?