Kortinlukija ammattikortin käyttöön

Toiminnot

Lääkäriliitto on päättänyt hankkia kortinlukijat kaikille jäsenilleen. Jokainen jäsen voi tilata yhden kortinlukijan maksutta. Lääketieteen opiskelijat voivat tilata kortinlukijan valmistumisen jälkeen saatuaan Valviralta oikeuden harjoittaa lääkärin ammattia.

Kortinlukija toimii kannettavissa- ja pöytätietokoneissa, joissa on Windows, macOS tai Linux käyttöjärjestelmä. Laite liitetään tietokoneeseen USB-liittimellä. Kortinlukijan malli on ACR38U-I1.

Kortinlukija toimitetaan Lääkäriliiton jäsenrekisterissä ilmoitettuun kotiosoitteeseen kirjekuoressa. Lukijoiden toimitusaika tilauksesta on noin 3-4 viikkoa. (Verkkolomakkeella näkyvä Toimituspäivämäärä tarkoittaa sitä päivämäärää jolloin osoite on lähetetty postituksesta huolehtivalle taholle. Postituksessa menee oma aikansa, joten tämä ei tarkoita että lukija olisi postitettu ilmoitettuna päivämääränä.)

Päivitä tietosi tilauksen yhteydessä.

Tilaus tehdään Tietoni-palvelun kautta

Mikäli et muista Fimnet-tunnustasi, hae se osoitteesta fimnet.fi/tunnus. Tarkistathan jäsentietosi tilauksen yhteydessä, sillä sähköposti, matkapuhelin ja työpaikkatiedot on tärkeää pitää ajan tasalla.

Kortinlukijan ja kortinlukijaohjelmiston asennus

Kelain toimii Windowsin versioilla 7, 8 ja 10 sekä Mac OS X -versioilla 10.10 (Yosemite), 10.11(El Capitan), 10.12 (Sierra), 10.13 (High Sierra) 10.14 (Mojave). Selaimiksi käyvät Internet Explorer-, Firefox, Google Chrome- ja Safari. Firefox-selain vaati käyttöönoton yhteydessä ylimääräisiä kertaluonteisia asetuksia.

1. Liitä kortinlukija tietokoneen USB-liittimeen. Kortinlukijan tarvitsema ajuri asentuu automaattisesti.
  2. Lataa ja asenna kortinlukijaohjelmisto sivulta https://vrk.fi/kortinlukijaohjelmisto-ja-varmenteen-testaus

Macin käyttöjärjestelmäversion voit tarkistaa klikkaamalla Apple-logoa näytön vasemmassa yläkulmassa ja valitsemalla ”Tietoja tästä Macista/About This Mac”.

Tarkemmat ohjeet löytyvät kohdasta ”Aiheeseen liittyvää”. DigiSign-kortinlukijaohjelmiston version tulee olla 4.0 tai uudempi.
  3. Firefox-selain vaatii vielä lisäasetuksia erillisen ohjeen mukaisesti.
  4. Aseta kortti lukijaan. DigiSign-ikoni muuttuu harmaasta keltaiseksi:
  5. Olet valmis käyttämään Kelainta: www.kelain.fi

Lisätietoja

Lisätietoa Kelaimen käytöstä ja e-reseptin kirjoittamisesta löytyy osoitteesta www.laakariliitto.fi/e-resepti

Kansalaisneuvonta opastaa varmennekortin PIN- ja PUK-tunnuslukujen käytössä ja niihin liittyvissä ongelmatilanteissa.
Puhelin: 0600 9 6160 (pvm/mpm)
Puhelinneuvonta palvelee maanantaista perjantaihin klo 8.00 – 21.00 ja lauantaisin klo 9.00 – 15.00  Palvelu on suljettu sunnuntaisin ja arkipyhinä. Asiakkaita palvellaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Ongelmia e-reseptin kirjoittamisessa

E-reseptien kirjoittamisen onnistumiseen voi vaikuttaa monta tekijää: käytettävä selainohjelma, käytettävä tietokone, kortinlukija, kortinlukijaohjelmisto, Kelain-ohjelma ja yhteyden muodostuminen E-reseptikeskuksessa sekä näiden eri tekijöiden keskinäinen yhteensopivuus.

Ongelman syyn selvittämiseksi, voi yrittää vaihtaa yhden tekijän kerrallaan toiseksi:

• yritä uudestaan jonkin ajan kuluttua
  • yritä uudestaan käyttämällä toista selain-ohjelmaa
  • yritä uudestaan toisella tietokoneella
  • yritä uudestaan jonkun tutun tietokoneella, mutta omalla kortinlukijalla
  • yritä uudestaan jonkun tutun tietokoneella ja kortinlukijalla

Näin menetellen pitäisi ongelmana olevan tekijän selvitä.

Valitettavasti Lääkäriliitolla ei ole mahdollisuutta henkilökohtaisesti antaa apua ongelman paikallistamiseen ja/tai henkilökohtaiseen neuvontaan.

Kelaimen tukipalvelu

Ohjeita Kelaimen kirjautumisongelmiin

sähköposti: tekninentuki (at) kanta.fi
puhelin: 020-634 7787

Jos sinulla on ongelmia Kelaimen käyttöönotossa, voit ottaa yhteyttä myös maksulliseen Helpson-palveluun. Helpson pystyy asentamaan kortinlukijaohjelman etäyhteyden avulla puhelimitse. He voivat myös tulla tarvittaessa luoksesi auttamaan asentamisessa. Apua saat numerosta 0600 10 100 (2,25 €/min + pvm/mpm). Lisätietoa ja etätukiohjelman lataus www.helpson.fi.