Yhä useampi lääkäreistä on nainen

Työikäisten naislääkärien määrä jatkaa kasvuaan. Tieto ilmenee Lääkäriliiton tänään julkaisemasta vuositilastosta.

Suomessa laillistettuja lääkäreitä oli 1.1.2015 yhteensä 27 433. Heistä työikäisiä (alle 65-vuotiaita) ja Suomessa asuvia oli 20 403. Uusia lääkäreitä valmistuu vuosittain noin 600.

Työikäisten naislääkärien määrä on kasvanut viime vuosina jatkuvasti. Määrä ylitti nyt ensimmäistä kertaa 12 000:n rajan. Työikäisten mieslääkärien määrä sen sijaan on pysytellyt viime vuosina ennallaan.

Maamme lääkäritiheys 1.1.2015 oli 268 asukasta yhtä työikäistä lääkäriä kohden. Lääkäritiheydessä on merkittäviä alueellisia eroja.

Uusin erityispätevyys nuorisolääketiede

Suomessa asuvista työikäisistä lääkäreistä 60 % eli 12 182 on erikoistunut. Erikoisaloja on 50.

Lääkärit voivat hankkia myös erityispätevyyksiä, joita myöntää Lääkäriliitto. Työikäisille myönnettyjä erityispätevyyksiä oli vuodenvaihteessa 2 195.

Erityispätevyysalueita on yhteensä 38, joista uusin on nuorisolääketiede. Nuorisolääketieteen erityispätevyys on monen erikoisalan yhteinen. Se sopii sekä opiskeluterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa nuoria hoitaville lääkäreille.

Päivitetyt tiedot Lääkärilaskurissa

Uudet tilastotiedot on päivitetty myös Lääkärilaskuriin. Lääkärilaskurin avulla voi hakea tilastotietoa työikäisistä Suomessa asuvista lääkäreistä esimerkiksi sairaanhoitopiireittäin, iän tai erikoisalan perusteella. Lääkärilaskuri on kehitetty Lääkäriliiton organisaatioiden ja jäsenten sekä median, tutkijoiden ja julkishallinnon käyttöön.

Vuositilastot ja Lääkärilaskuri löytyvät Lääkäriliiton verkkosivuilta osoitteesta www.laakariliitto.fi/tutkimus.

Lisätietoja:
tutkija Juho Ruskoaho, puh. 09 393 0828, juho.ruskoaho@laakariliitto.fi