Terveyskeskuksiin saatu lisää vakituisia lääkäreitä – hoitoonpääsyssä silti parannettavaa

Terveyskeskusten lääkäritilanne on parantunut hieman viime vuodesta. Ulkoistusten ja vuokralääkärien määrä on edellisvuosia vähäisempää.

Terveyskeskusten lääkärinvakansseista oli lokakuussa tehdyn selvityksen mukaan täyttämättä 5,2 %. Vuonna 2008 lääkärivaje oli jopa 11 %, mutta viime vuosina se on ollut 6 %:n tuntumassa.

Terveyskeskuksiin on onnistuttu tänä vuonna rekrytoimaan aiempaa paremmin pitkäaikaista työvoimaa. Vakituisten virkalääkärien määrä kasvoi edellisvuodesta lähes sadalla. Nyt noin 63 % tehtävistä on täytetty vakituisilla virkalääkäreillä. Kasvua on ollut erityisesti yliopistollisten sairaanhoitopiirien isoissa kaupungeissa.

Vuokralääkärien käyttö on vähentynyt

Vuokralääkärien käyttö ja lääkäripalvelujen ulkoistaminen ovat hiukan vähentyneet edellisvuosista. Vuokratyövoiman osuus oli lokakuussa 5,0 % ja ulkoistamisten osuus 5,7 % kaikista lääkärintehtävistä. Päijät-Hämeessä ulkoistettujen lääkärintehtävien määrä on suurin, yhteensä 29 % kaikista lääkärintehtävistä. Vuokralääkäreitä käytetään eniten Kainuun (20 %) ja Länsi-Pohjan (17 %) sairaanhoitopiirien alueilla.

Lähes sadassa terveyskeskuksessa (60 %) ei ollut tutkimuspäivänä lääkärivajetta lainkaan. Toimintaa selvästi häiritsevä, yli 20 %:n lääkärivaje, oli lokakuussa alle 10 %:ssa terveyskeskuksista. Näiden terveyskeskusten alueella asui 400 000 suomalaista, eli noin 7 % väestöstä.

Alueellista vaihtelua on edelleen

Lääkäritilanne ei ole parantunut kaikkien sairaanhoitopiirien alueilla. Tilanne lokakuussa oli yliopistollisten sairaanhoitopiirien lisäksi hyvä Itä-Savon ja Päijät-Hämeen sairaanhoitopiireissä.

Tilanne oli heikoin Kainuussa, joka oli lokakuussa ainoa sairaanhoitopiiri, jossa tutkimuspäivänä oli hoitamatta yli 20 % lääkärintehtävistä. Tilanne on edelleen heikko myös Vaasan ja Satakunnan sairaanhoitopiireissä, joissa oli hoitamatta noin joka kuudes vakanssi.

Lisää virkoja toivotaan

Johtavat lääkärit arvioivat kyselyssä myös syksyn 2014 lääkäritilannetta kokonaisuudessaan. Vastausten mukaan lääkäritilanne on syksyllä ollut erittäin tai melko hyvä lähes 75 %:ssa terveyskeskuksista. Yli puolet vastaajista piti myös sijaisten saatavuutta ja avoimien tehtävien täyttöä melko tai erittäin hyvänä.

Kuitenkin noin kolmannes johtavista lääkäreistä arvioi, että vaikka kaikki terveyskeskuksen vakanssit olisi täytetty, lääkärintehtävien kokonaismäärä on riittämätön hoidettavan väestön tarpeisiin nähden. Yhteensä tarvittaisiin reilut 130 uutta vakanssia, jotta väestölle pystyttäisiin turvaamaan palvelut. Yleisimmin syiksi lisävakanssien tarpeelle ilmoitettiin liian suuret väestömäärät lääkäriä kohden, muuttoliikkeen vuoksi kasvanut väestömäärä tai suuri vanhusväestön osuus.

Tutkimus toteutettiin 1. lokakuuta postikyselynä terveyskeskusten johtaville lääkäreille. Vastaukset saatiin kaikista terveyskeskuksista (n = 162). Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Suomen Lääkäriliiton, KT Kuntatyönantajien, sosiaali- ja terveysministeriön sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa.

Hoitoonpääsylle saatava määräaika

– Perusterveydenhuolto on vahvistumassa ja kansalaisten palveluiden yhdenvertaisuus samalla paranemassa. Muutos terveydenhuollon kentässä on selkeästi oikeansuuntainen, toteaa erityisasiantuntija Juhani Grönlund sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Lääkäriliitto näkee, että vaikka lääkärivaje on pitkälti korjaantunut suurimmassa osassa terveyskeskuksista, hoitoonpääsyssä on ongelmia vielä laajasti.

– Potilaat joutuvat jonottamaan kohtuuttoman pitkään terveyskeskuslääkärin vastaanotolle. Perusterveydenhuollon lääkärinvastaanotolle pääsyn kohtuullinen määräaika on välttämätöntä määritellä lainsäädännössä, Lääkäriliiton terveyspolitiikan asiantuntija Lauri Vuorenkoski sanoo.

Lisätietoja:

www.laakariliitto.fi/tutkimus/laakarityovoima/

tutkija Juho Ruskoaho, juho.ruskoaho@laakariliitto.fi, puh. 044 532 8467

terveyspolitiikan asiantuntija Lauri Vuorenkoski, lauri.vuorenkoski@laakariliitto.fi, puh. 044 563 0556

erityisasiantuntija Juhani Grönlund, STM, juhani.gronlund@stm.fi, puh. 029 516 3251