Suomen Lääkäriliitto ja Suomalainen Lääkäriseura Duodecim: Kulttuurierot ohjaavat poikien ympärileikkausta

Yhdysvalloissa ympärileikataan pojista uskonnollisten ja kulttuuristen syiden takia jopa yli puolet, mutta Euroopassa vain 5–10 prosenttia. Myös lääkäreiden näkemys toimenpiteen tarpeellisuudesta poikkeaa huomattavasti Atlantin eri rannoilla. Kulttuurinäkemykset pyrkivät edelleen ohjaamaan lääketiedettä.

Viime elokuussa American Academy of Pediatrics (AAP) eli amerikkalaisen lastenlääkärien yhdistys julkaisi ympärileikkaus –raportin. Sen mukaan tämänhetkinen tutkimustieto osoittaa, että poikien ympärileikkauksen terveysvaikutukset ovat leikkausriskejä suuremmat.

AAP:n näkemys perustui tutkimusjulkaisuihin, jotka käsittelivät vastasyntyneen virtsatieinfektion, miesten sukupuolitautien ja penissyövän yleisyyttä sekä HIV/AIDS- yleisyyttä ympärileikatuilla ja -leikkaamattomilla miehillä.

Yhdysvaltalaisten näkemykset ympärileikkauksen suojaavasta vaikutuksesta HI-virusta tai AIDS:ia, genitaaliherpestä, syyliä tai kondyloomia ja penissyöpää vastaan ovat kyseenalaisia ja ne ovat herättäneet ihmetystä Euroopassa.

Suomessa ympärileikataan noin 2000 poikalasta vuodessa

Euroopassa ympärileikkausten yleisyys on 5 – 10 prosenttia. Vastasyntyneiden virtsatieinfektion yleisyys on 1:100. Tauti on hoidettavissa antibiootein helposti ja halvalla. Ympärileikkauksen komplikaation yleisyys on 2:100. HIV:n tai penissyövän vastustaminen poistamalla esinahka ei ole perusteltua. Leikkauksessa on kyse peruuttamattomasta toimenpiteestä terveelle lapselle, joka ei itse kykene päättämään puolestaan.

Eurooppalaisten asiantuntijoiden käsitykset poikkeavat täysin amerikkalaisten lääkärien johtopäätöksistä. Laaja eurooppalaisten lääkäreiden joukko näkee yhdysvaltalaisten kollegoiden tulkinnan tämänhetkisestä lääketieteellisestä näytöstä hyvin ongelmallisena ja on julkaissut vastineen asiassa.

Lääketieteellisessä tutkimuksessa pyritään varmistamaan, että tutkijan oma usko tai vakaumus ei pääse vaikuttamaan tulosten tulkintaan. Kulttuuriset tekijät näyttävät kuitenkin vaikuttavan edelleen.

Lääketiedettä on pyydetty aiemmin apuun tämän tapakulttuuriin liittyvän toimenpiteen tekemiseen, mutta nyt lääketieteellisiin syihin vedoten pyritään perustelemaan sitä.

Vuonna 2010 Suomessa tehtiin ympärileikkaus noin 2000 poikalapselle vedoten lääketieteellisiin syihin. Sairaustilastojen perusteella laskennallinen tarve olisi ollut noin 300.

Lisätietoja:

Lääkäriliitto, toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 564 7345, Duodecim, pääsihteeri Matti Rautalahti, puh. 050 5941870, lastenkirurgi Harry Lindahl, puh. 050 4637059

Lähteet:

1. American Academy of Pediatrics Task Force on Circumcision. Male circumcision. http://pediatrics.aappublications.org/content/130/3/e756.full.pdf+html?sid=7e4713ea- 8478-441f-9621-ab72ee7ab5c8

2 http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2013/03/12/peds.2012-2896.abstract

3. Suomen Lääkärilehti: http://www.laakarilehti.fi/pdf/SLL122013-893.pdf