Potilaat arvostavat nopeaa ja esteetöntä pääsyä lääkärin vastaanotolle

SOTE-uudistuksen keskeinen tavoite on perusterveydenhuollon vahvistaminen,  jotta potilaat saavat yhdenvertaiset, laadukkaat ja kustannustehokkaat palvelut riippumatta asuinpaikasta, tulotasosta tai sosiaalisesta asemasta. Lääkäriliiton mielestä järjestämislakiuudistuksessa on pidettävä kiinni tästä tavoitteesta.

Kunkin sote-järjestäjän on saatava päättää palvelutuotannon  järjestämisestä omalla alueellaan.  Järjestäjän tulee määritellä tarkoituksenmukaiset palvelukokonaisuudet ja laatia tuottajille laatu- ja hintakriteerit.   Sote-järjestäjä hyväksyy kriteerit täyttävät tuottajat tuottamaan julkisesti rahoitettuja sosiaali- ja terveyspalveluja.

- Tällöin nykyisin toimivat julkiset ja yksityiset, laatukriteerit täyttävät tuottajat otetaan mukaan. Näin parannetaan erityisesti perusterveydenhuollon lääkärille pääsyä, huomauttaa Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi Lääkäripäivien 2015 avauspuheesssaan ja jatkaa, että sosiaali- ja terveydenhuolto tarvitsee pieniä, ketteriä ja innovatiivisia toimijoita.

Potilaan valinnanvapautta kannattaa käyttää palvelujärjestelmän ohjauskeinona

Joulukuussa eduskunnalle annetun järjestämislakiesityksen mukaan tuotantovastuulliset kuntayhtymät tuottavat jatkossa alueellaan suurelta osin julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Suuria ja voimakkaita tuottajia syntyy, mutta potilaiden valinnanvapaus ei kasva.

Tuula Rajaniemen mukaan myös terveydenhuollon ammattilaisten mahdollisuudet valita työnantajansa pienenevät. Tuotantovastuullisten organisaatioiden käynnistyessä edessä on aikaa vievä ja mutkikas hallinnon uudelleenjärjestely, mukaan lukien siirtyvien työntekijöiden työehtojen harmonisaatio. Palkkojen harmonisaatiosta tullee kallis. Samalla se voi viedä houkuttimen kauempana keskuskaupungeista työskentelemiseen.

- Uudistuksen yhteydessä on otettava huomioon yliopistosairaaloiden keskeinen rooli lääkärikoulutuksessa ja lääketieteellisessä tutkimuksessa.  Lääkärien hyvä perus- ja erikoistumiskoulutus sekä ajanmukaiset tutkimusmahdollisuudet takaavat kustannustehokkaan ja jatkuvasti kehittyvän terveydenhuollon.

Rahoitusratkaisut toteutettava kannustavasti

Lääkäriliiton mielestä SOTE-järjestäjän pitäisi saada valtionosuudet suoraan tai vaihtoehtoisesti SOTE-alueille tulisi antaa verotusoikeus. Kunnille tulisi lisäksi luoda positiivisia kannusteita kaikilla hallinnonaloilla tapahtuvaan terveydenedistämiseen.

Tutkimusten mukaan 10 % väestöstä kuluttaa 80 % sosiaali- ja terveydenhuollon resursseista. Loput 90 % väestöstä aiheuttaa vain 20 % sosiaali- ja terveydenhuollon kuluista. Sote-uudistuksen onnistuminen koko väestöä tyydyttävästi on erittäin tärkeää – palveluja vähän käyttävä suuri enemmistö kun rahoittaa valtaosan toiminnasta veroillaan, huomauttaa Tuula Rajaniemi.

Vuonna 2016 jäsenvaltiot raportoivat EU:n komissiolle lääkärien ammatillisesta kehittymisestä

Yhteiskunnan muutokset heijastuvat lääkärin työhön.  Lääketieteellisen osaamisen ohella on kyettävä hallitsemaan nopeasti lisääntyvää tietoa ja arvioimaan sen merkitystä. Vuorovaikutustaidot korostuvat ja hoitopäätöksiä tehdään yhdessä potilaiden sekä heidän omaistensa kanssa. Lääkäri toimii yhä useammin osana tiimiä.

Jokaisen lääkärin tulisi kuvata päivittäistä ammatillista kehittymistään. Sitä on niin yksittäisen potilaan hoito-ongelman ratkaisemista konsultaatioiden ja kirjallisuuteen perehtymisen avulla kuin johtamisen kehittämistä seuraamalla budjetin toteutumista.

- Arkkiatrin aloitteesta suomalaiset lääkärijärjestöt ovat  yhdessä perustaneet Lääkärien ammatillisen kehittymisen tuki ry:n, Pro Medicon, joka  tarjoaa kirjaamiseen Taitoni.fi -verkkotyökalun. Se tarjoaa myös hyvän välineen, kun jäsenvaltioiden tulee raportoida EU:n komissiolle mm. lääkärien ammatillisesta kehittymisestä. Tämä tapahtuu ensimmäisen kerran jo tammikuussa 2016.

Lisätietoja:     Lääkäriliiton puheenjohtaja Tuula Rajaniemi, puh. 040 542 7211