Perusterveydenhuolto palvelemaan potilasta

Terveydenhuollon kehittämisen painopisteenä on Lääkäriliiton hallitusohjelmatavoitteiden mukaan erityisesti perusterveydenhuollon palvelujen vahvistaminen. Terveydenhuollolle annetut resurssit pitää käyttää tehokkaasti terveyshyödyn tuottamiseen. Tavoitteena on vaikuttavuus ja tehokkuus.

Lääkäriliitto odottaa valtion osoittavan kehittämisrahaa vuoden 2016 alkaen pilottialueelle, jossa Terveydenhuollon ja hyvinvoinnin laitoksen, THL, aloitteen mukainen perusterveydenhuollon palvelutuotannon uudistaminen voitaisiin toteuttaa.

Aloitteessa haetaan vahvaa järjestäjää, joka kokoaa rahoituksen eri lähteistä ja osoittaa ne peruspalveluille. Vahva alueellinen järjestäjä poistaa nykyistä jyrkkää jakoa perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä. Vahvaa kansallista ohjausta tarvitaan potilaiden tarpeen ja hoidon vaikuttavuuden seurantaan.

- Yleislääkäripalveluita on tuotettu ja tuotetaan meillä varsin paljon, mutta palvelut eivät aina kohtaa väestön tarpeita. Ne eivät myöskään muodosta toimivaa kokonaisuutta, kuvailee Lääkäriliiton terveyspoliittinen asiantuntija Lauri Vuorenkoski nykytilannetta.

Valinnanvapautta laajennetaan

Potilaan valinnanvapaus toteutui osittain tämän vuoden alusta alkaen. Nyt potilas voi valita kunnallisen järjestelmän piirissä olevan palvelutuottajan ja raha seuraa potilasta. Pärjätäkseen kilpailussa palvelutuottajan on houkuteltava potilaita hoidon hyvällä laadulla ja saatavuudella.

- Jatkossa pitäisi palveluntuottajaksi julkisesti rahoitettuun järjestelmään voida tulla myös yksityisiä palveluntuottajia, lisää Vuorenkoski.

Terveydenhuollon laatua parannettava

Tehokas terveydenhuollon palvelujärjestelmä edellyttää riittävää yhtenäistä tietopohjaa, joka mahdollistaa palvelutuotannon laadun ja myös vaikuttavuuden seuraamisen. Järjestelmän pitää kannustaa kehittämään hoitokäytäntöjä, palveluketjuja ja uusia hoitoja. Vuorenkosken mukaan lähivuosien aikana tulee kehittää ja ottaa käyttöön toimintayksikkötasoisia terveydenhuollon laatuindikaattoreita, joita voidaan käyttää terveydenhuoltojärjestelmän ohjaamisessa ja tuottajien vertailussa. Laadun ja vaikuttavuuden mittaamisen työvälineet täytyy kehittää kansallisella tasolla.

- Potilastiedon arkisto on uusi terveydenhuollon tietojärjestelmä, joka mahdollistaa keskitetyn sähköisten potilastietojen arkistoinnin ja tietojen pitkäaikaisen säilyttämisen. Sen rooli on keskeinen tietojen välittämisessä terveydenhuollon organisaatioiden ja toimintayksiköiden välillä.

Terveydenhuollon vaikuttavuutta ja potilaiden yhdenvertaisuutta voidaan parantaa määrittelemällä suomalainen palveluvalikoima riittävän yksityiskohtaisesti. Tätä työtä on aloittamassa Palveluvalikoimaneuvosto, jonka tehtävänä on määritellä, mitä hoitomuotoja kuuluu julkisesti rahoitetun terveydenhuollon piiriin ja mille potilasryhmille hoidot on järkevää kohdentaa.

Lisätietoja:     terveyspoliittinen asiantuntija Lauri Vuorenkoski, puh. 044 563 0556 tai politiikkajohtaja Heikki Pärnänen, puh. 040 546 5316

Linkki Lääkärilehden pääkirjoitukseen ”Paremmat terveyspalvelut ja pian!” http://www.laakarilehti.fi/files/lehdisto/SLL242014_aalto_palve.pdf