Paperittomille turvattava välttämättömät terveyspalvelut

Hallitus on esittänyt eduskunnalle säädettäväksi lakia, jolla Ruotsin mallin mukaisesti turvattaisiin välttämättömät terveyspalvelut ns. paperittomille samalla tavoin kuin turvapaikanhakijoille. Lääkäriliitto pitää esitettyä uudistusta välttämättömänä.

Nykyisin Suomessa oleskelevilla paperittomilla ja heidän kaltaisessaan tilanteessa olevilla ei ole oikeutta julkisiin terveyspalveluihin muuta kuin päivystyksellisessä hoidontarpeessa. Ongelmaa on väliaikaisesti paikattu tarjoamalla terveyspalveluita yksityisesti vapaaehtoislääkärien voimin.

Käytännössä paperittomilta evätään julkisessa terveydenhuollossa välttämättömätkin palvelut heidän yhteiskunnallisen asemansa perusteella, jopa lapsilta ja odottavilta äideiltä. Tämä on vastoin Suomen hyväksymiä ihmisoikeussopimuksia ja lääkärin etiikkaa. Lääkäriliitto pitää kestämättömänä tilannetta jossa lääkärin etiikka ja terveydenhuoltojärjestelmän toimintaperiaatteet ovat keskenään ristiriidassa.

Julkisessa keskustelussa on esitetty välttämättömien palveluiden turvaamisen tälle ryhmälle toimivan vetovoimatekijänä laittomille siirtolaisille. Esitetyn lain mukaan kuitenkin EU-kansalaiset olisi suljettu tämän oikeuden ulkopuolelle ja muiltakin perittäisiin toteutuneet kustannukset kokonaisuudessaan.

- Kun vielä otetaan huomioon suomalaisen terveydenhuollon pitkät jonot niin tätä on vaikea nähdä realistiseksi uhkaksi, kommentoi terveyspolitiikan asiantuntija Lauri Vuorenkoski. On Euroopan maita, joissa tämän ryhmän asiat on paljon paremmin järjestetty.

- Poliisin ja rajavalvontaviranomaisten - ei lääkärin - tehtävä on huolehtia kuka Suomessa oleskelee. Lääkärin eettinen velvollisuus on hoitaa potilasta yhteiskunnallisesta asemasta riippumatta, korostaa Lääkäriliiton toiminnanjohtaja Heikki Pälve.

Hyväksymällä lakiesityksen eduskunta mahdollistaisi merkittävän harppauksen kohti parempaa ihmisoikeuksien turvaamista Suomessa. Uudistuksen arvioidut kustannukset ovat erittäin pienet, erityisesti verrattuna asian periaatteelliseen merkittävyyteen.

Lisätietoa:

toiminnanjohtaja Heikki Pälve, puh. 050 5647345