Nuoret lääkärit erittäin tyytyväisiä ammatinvalintaansa

Nuorten lääkärien tyytyväisyys ammatinvalintaan on kasvanut. Tämä tulee ilmi tuoreesta Lääkäri 2013 -raportista, jossa tarkastellaan vuosina 2002–2011 valmistuneiden lääkärien näkemyksiä muun muassa perus- ja jatkokoulutuksesta.

Raportti luovutettiin 24. huhtikuuta peruspalveluministeri Susanna Huoviselle.

– On tärkeä saada tietoa siitä, miten lääkärit kokevat oman työympäristönsä ja koulutuksensa. Tutkimuksen tulokset auttavat osaltaan esimerkiksi ohjaamaan STM:n vastuulle helmikuussa siirtynyttä erikoislääkärikoulutusta, ministeri Huovinen kiitteli.

Noin 90 prosenttia vastanneista ryhtyisi edelleen lääkäriksi, jos nyt olisi aloittamassa opintojaan. Havainto kuvastaa lääkärin ammatin arvostusta, monipuolisia työmahdollisuuksia ja kiinnostusta ihmiseen sekä näiden toteutumista työelämässä. Hyväpalkkainen ammatti on menettänyt osuuttaan vastaajien arvioissa melko tasaisesti.

Saman erikoisalan valitsisi yli 90 prosenttia vastaajista. Erikoisalan monipuolisuus vaikutti eniten alan valintaan. Muita valintaan vaikuttavia tekijöitä olivat myönteiset työkokemukset alalla opiskeluaikana, kollegojen hyvä esimerkki ja työllisyysnäkymät. Tästä huolimatta melkein neljänneksellä erikoisalan valintaan vaikutti sattuma.

Nuoret lääkärit kokivat edelleen, että kliiniseen työhön saatiin varsin hyvät valmiudet erikoislääkärikoulutuksen aikana, mutta aivan liian vähän koulutusta oli saatu yksityislääkärin työhön ja opetustyöhön. Erikoislääkärikoulutukseen on lisätty johtamiskoulutusta vuodesta 2009 alkaen, mikä on varmasti lisännyt yleistä kiinnostusta johtamiseen.

Lääkäri 2013 -tutkimus toteutettiin Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen sekä Suomen Lääkäriliiton yhteistyönä. Vastaava tutkimus tehtiin ensimmäisen kerran 25 vuotta sitten. Sosiaali- ja terveysministeriö rahoitti hanketta.

Lisätietoa:

Tampereen yliopiston apulaisprofessori Markku Sumanen, puh. 050 557 8756